تسلیحات اوکراین در بازار سیاه اروپا

رئیس آژانس جنایی ملی انگلیس گفت که پلیس این کشور به شدت درگیر پیدا کردن اسلحه های جنگی است که از مناطق درگیری اوکراین به انگلستان قاچاق شده اند.

به گزارش تحریریه، «گریم بیگار» مدیر کل آژانس ملی جنایات انگلیس (NCA) به روزنامه «ساندی تایمز» گفت: سلاح های غربی ممکن است از اوکراین به خارج از این کشور منتقل شود و به دست جنایتکاران و تروریست ها برسد. پیش از این، تخمین زده می شد که هر ماه تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد دلار از اوکراین به خارج از این کشور قاچاق می شود.

بیگار افزود که جنگ اوکراین مانند هر درگیری است و وقتی اسلحه به داخل منازعه سرازیر می‌شود، خطر بازگشت یا انتشار آن وجود دارد. در پایان درگیری نیز سلاح ‌های اضافی به دست جنایتکاران یا تروریست‌ ها می افتد.

بیگار، که در ماه اوت ریاست NCA را بر عهده گرفت، اظهار داشت که پلیس در بریتانیا و اروپا نگران تپانچه، مسلسل و نارنجک در خیابان های شهرها هستند.

وی عنوان داشت با وجودی که رئیس پلیس ملی اوکراین تضمین ‌هایی را مبنی بر اینکه از تسلیحات غربی مراقبت کافی به عمل می آورد اما یوروپل و دیگر سازمان‌های مجری قانون در اروپا، همگی به شدت در گیر پیگیری موضوع قاچاق سلاح از اوکراین شده اند.

تسلیحات اوکراین در بازار سیاه اروپا

بیگار گفت که NCA هنوز هیچ مدرکی مبنی بر دستیابی مجرمان به سلاح از اوکراین ندیده است. با این حال، اینترپل و یوروپل هر دو هشدار داده اند که تسلیحات به طور قطع کشور اوکراین را ترک کرده و راه خود را به بازار سیاه اروپا باز می کنند.

حامیان غربی اوکراین اعتراف می کنند که نمی‌ توانند بیشتر محموله‌ های تسلیحاتی خود را پس از ورود به این کشور ردیابی کنند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماه گذشته اعلام کرد که تا یک میلیارد دلار از این سلاح‌ها از اوکراین به جنایتکاران و گروه‌های تروریستی ارسال می ‌شود و سپس به خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرقی آسیا راه پیدا می کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه نیز بارها هشدار داده است که با ارسال ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین، غرب خود را به صورت واقعی درگیر یک منازعه کرده است. ماه گذشته پوتین ادعا کرد که گروه های جنایتکار فرامرزی، سلاح های قدرتمندی از جمله سیستم های دفاع هوایی قابل حمل و سلاح های دقیق را از اوکراین به دست آورده اند.

پایان/

۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 22863

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =