زرادخانه های ناتو خالی شد

میزان مصرف و تقاضای اوکراین برای تسلیحات و مهمات از سطح توانایی عرضه ناتو پیشی گرفته است و به همین دلیل انبارهای ناتو در کشورهای مختلف تقریبا خالی شده اند.

به گزارش تحریریه، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داد که جنگ در اوکراین نقایص در برنامه ریزی استراتژیک ایالات متحده و کمبودهای قابل توجهی را در صنایع نظامی و ساخت تسلیحات آمریکا و ناتو آشکار کرده است.

طبق گزارش این روزنامه، نیروهای کی یف بیش از آنچه غرب می تواند تولید کند مهمات مصرف می کنند، به همین دلیل پنتاگون به دنبال آن است که به آن ها آموزش بدهد تا بیشتر شبیه آمریکایی ها در جنگ ها عمل کنند.

واشنگتن پست در بخشی از گزارش خود در زمینه جزئیات نحوه ارسال ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی توسط ایالات متحده عنوان داشت: ذخایر بسیاری از تسلیحات و مهمات کلیدی آمریکا و ناتو رو به اتمام است و زمان انتظار برای دسترسی به تولیدات جدید موشک ممکن است ماه ها و در برخی موارد سال ها به طول انجامد.

Live updates: Zelensky gives speech in a joint meeting of Congress

این رسانه آمریکایی افزود که از مجموع تسلیحاتی که از طرف آمریکا برای اوکراین ارسال شده است تنها ۶ میلیارد دلار از قراردادهای تسلیحاتی جدید بود. این در حالی است که بقیه مرسوله ها از ذخایر گذشته پنتاگون تامین شدند.

«کریستین ورموث» واز مقام های ارشد ارتش ایالات متحده عنوان داشت مجتمع نظامی-صنعتی این کشور روزانه می تواند حدود ۱۴۰۰۰ گلوله برای هویتزرهای ۱۵۵ میلی متری تولید کنند. این در حالی است که نیروهای اوکراینی در طول نبردهای سنگین خود هر روز تا حدود ۶۰۰۰ گلوله را شلیک می کنند.

«ست جونز» از اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) مستقر در واشنگتن نیز به این روزنامه گفت که مجتمع های نظامی-صنعتی ایالات متحده در حال حاضر در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.

وی تاکید کرد: ما واقعاً در وضعیت بدی هستیم ... و درحالی است که حتی در حال جنگ نیستیم. با این شرایط در سناریوهایی که ایالات متحده در یک درگیری متعارف با چین یا روسیه روبرو می شود، ما بیشتر از چهار یا پنج روز نمی توانیم تسلیحات جنگ را تامین کنیم و خیلی زود موشک های دقیق مان تمام می شوند.

«وال استریت ژورنال» هم روز پنجشنبه گذشته گزارش داد که متحدان واشنگتن در اروپا نیز در وضعیت مشابهی قرار دارند. «میکال استرناد»، مالک یک مجموعه مهمات سازی در چک، گفت که اوکراین هر ماه ۴۰ هزار گلوله مصرف می کند، حال آنکه تمامی اعضای اروپایی ناتو در مجموع در یک سال تنها می توانند ۳۰۰ هزار گلوله تولید کنند.

استرناد تصریح کرد: ظرفیت تولید اروپا برای جنگ به شدت ناکافی است.

Helping Ukraine puts America first — President Biden should have aided  Ukraine all along | The Hill

مسکو بارها به ایالات متحده و متحدانش هشدار داده است که محموله‌های تسلیحات مدرن و دوربرد می‌تواند منجر به رویارویی مستقیم بین روسیه و ناتو شود و غرب را به طولانی شدن درگیری و مرگ غیرنظامیان در اوکراین متهم کرده است.

به گزارش این روزنامه، درحالی‌که مقامات غربی از ماه‌ها قبل خواستار افزایش تولید سلاح شده‌اند، قوانین اخیر اتحادیه اروپا بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در ساخت سلاح را با برچسب «غیرپایدار» مسدود کرد. آلمان اکنون در حال تامین مالی کارخانه ای در رومانی است که می تواند مهمات ناتو و شوروی را برای اوکراین تولید کند.

به گزارش واشنگتن پست، پنتاگون هم در تلاش است تا با آموزش نیروهای اوکراینی برای جنگ هایی که بیشتر شبیه جنگ آمریکایی‌هاست و استفاده از تاکتیک‌های مختلف، با این مشکل مقابله کند.

یک مقام ارشد آمریکایی - که نخواست نامش فاش شود - به این خبرگزاری گفت: من فکر می‌کنم باید بتوانیم دسته های بزرگتری را در زمینه نحوه به کارگیری مهمات آموزش دهیم، شرایطی را برای مانور ایجاد کنیم، و سپس مانند آموزش هایی که ارتش ایالات متحده در میدان جنگ دیده‌ است، ارائه دهیم، در این صورت به حجم بسیار زیاد از تسلیحات و مهمات توپخانه دیگر نیاز نیست.

پایان/

۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =