ناتو نگران همکاری‌ پکن و مسکو است

دبیرکل ناتو، همکاری روبه رشد چین و روسیه را خطری بزرگ برای آسیا و اروپا ارزیابی کرد.

به گزارش تحریریه، «ینس استولتنبرگ» در جریان سخنرانی خود در دانشگاه «کیوی»‌ شهر توکیو، پایتخت ژاپن اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همزمان خواهان تقویت پیوند با متحدان آسیایی از جمله کشورهای منطقه اقیانوسیه و خاور دور است.

«یورو نیوز» نوشت، استولتنبرگ گفت چین به طور فزاینده ای در حال سرمایه‌گذاری در تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد «بدون ارائه شفافیت یا شرکت در گفتگوی معنادار در مورد کنترل تسلیحات اتمی است» آنهم در حالی که «تهدیدها همچنان بر سر رهبران تایوان و ادعای مالکیت بر این جزیره» پابرجاست.

دبیرکل ناتو افزود: «این واقعیت که روسیه و چین در حال نزدیک‌تر شدن هستند و سرمایه‌ گذاری‌های قابل توجه چین و قابلیت‌های پیشرفته نظامی جدید نشان می‌دهد که چین یک تهدید است و برای متحدان ناتو نیز چالش ایجاد می‌کند... ناتو باید مطمئن شود که دوستانی در هند و اقیانوسیه دارد.»

در جریان گفتگوهای روز سه‌شنبۀ ینس استولتنبرگ و «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، آنها توافق کردند که مشارکت خود را در زمینه امنیت سایبری و فناوری فضایی و در زمینه‌های دفاعی افزایش دهند.

ناتو نگران همکاری‌ پکن و مسکو است

دبیرکل ناتو همچنین در سخنرانی خود در دانشگاه کیو گفت که «علاوه بر ژاپن، ناتو در حال تقویت همکاری‌های عملی با استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی در موضوع امنیت سایبری دریایی و افزایش سطح مشارکت رهبران و وزیران آنها در نشست‌های ناتو است».

ژاپن که مهمترین متحد ایالات متحده در شرق دور محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر روابط نظامی خود را با سایر کشورهای آسیایی و اقیانوسیه همچون هند افزایش داده است.

توکیو به سرعت پس از جنگ اوکراین، به تحریم‌های اقتصادی تحت رهبری ایالات متحده علیه روسیه پیوست و کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات دفاعی غیرجنگی را برای اوکراینی‌ها فراهم کرد.

ژاپن نگران است که تجاوزات روسیه در اروپا، الهام بخش چینی‌ها در آسیا برای حمله به جزیره تایوان باشد.

دبیرکل ناتو پیش از دیدار با نخست‌وزیر ژاپن نیز به کره جنوبی سفر کرده بود.

پایان/

۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 24054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • N IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      0 0
      این ناتو نگران کجانیست؟ تا نگران همکاری چین و روسیه نباشد