ترسیم خط قرمز آمریکا برای چین

مقام های آمریکایی ضمن تهدید چین، ارائه کمک به ویژه تسلیحات مرگبار به مسکو را عبور از خط قرمز خود و غیرقابل قبول عنوان کردند.

به گزارش تحریریه، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل به سی‌ان‌ان عنوان داشت هر کشوری که در درگیری‌های یک ساله روسیه با روسیه از مسکو حمایت مرگبار کند، به معنی عبور از «خط قرمز» واشنگتن است. پیش از آن در همان روز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، مستقیما به یک «وانگ یی» دیپلمات ارشد چینی، نسبت به بررسی انجام چنین گزینه ای هشدار داد.

توماس-گرینفیلد در گفت و گو با شبکه سی ان ان گفت: «ما... باید صریح باشیم که اگر افکار و تلاش هایی از سوی چین و دیگران برای ارائه حمایت مرگبار و مخرب از روس ها در حمله آنها به اوکراین وجود داشته باشد، این غیرقابل قبول است.

وی تصریح کرد که این یک خط قرمز خواهد بود.

ترسیم خط قرمز آمریکا برای چین

سخنان او زمانی بیان شد که بلینکن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان با وانگ یی ملاقات می کرد. در آنجا، بلینکن پس از این دیدار به «چاک تاد» خبرنگار ان‌بی‌سی، عنوان داشت که دیپلمات آمریکایی به همتای چینی خود گفت که ایالات متحده «بسیار نگران این موضوع است که چین در حال بررسی حمایت از روسیها با سلاح های مرگبار پیگیری کند».

وزیر امور خارجه افزود: من روشن عنوان کردم که این امر عواقب جدی در روابط ما خواهد داشت.

وی همچنین مدعی شد که ایالات متحده از ارائه کمک‌های غیرمرگبار پکن به مسکو در «طی ماه‌های گذشته» آگاه بوده و افزود که این کمک‌ها در ظاهر به صورت مستقیم راستای در کمک و حمایت از تلاش‌های جنگی روسیه است».

او البته جزئیاتی در مورد ماهیت اطلاعات یا نوع دقیق کمک به روسیه که ظاهراً چین در نظر دارد ارائه نکرد و در مقابل اظهار داشت که در آینده جزئیات بیشتری فاش خواهد شد.

وزیر امور خارجه همچنین گفت که پکن هنوز از این خط عبور نکرده است.

وزارت خارجه چین نیز چند روز قبل بیانیه ای درباره دیدار بلینکن و وانگ یی صادر کرد و در آن از ایالات متحده خواست که به جای «افروختن آتش» برای حل و فصل سیاسی درگیری در اوکراین تلاش کند و بن‌بست نظامی بین مسکو و کی‌یف و کسب سود از تداوم این شرایط را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است که چین خود را به به پیشبرد گفت وگوهای صلح متعهد می داند ضمن آنکه مشارکت استراتژیک مسکو و پکن، حق حاکمیتی این دو کشور مستقل است.

پایان/

۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 24344

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =