چین را تهدید نکنید

وزیر امور خارجه روسیه از تهدیدات غرب علیه چین انتقاد کرد و پیشنهاد داد آمریکا ذهنیت های خود را تغییر دهد.

به گزارش تحریریه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت غرب دیپلماسی سنتی و دیرینه خود را رها کرده و اکنون به فکر باج خواهی با استفاده از زورافتاده است.

وی تاکید کرد که تلاش غرب برای ارعاب چین در صحنه جهانی غیرمنطقی است.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در دهلی نو هند گفت: من در مورد وضعیت ذهنی کسانی که چنین تهدیدهایی را علیه پکن انجام می دهند تردید دارم. به طور کلی تهدید کردن اقدام منطقی نیست. اما وقتی کسی چین را تهدید می‌کند، با توجه به شرایط فعلی، نمی‌توان از آن به سادگی گذشت.

وی افزود: به نظر می رسد که همکاران غربی ما مدت هاست که دیپلماسی را کنار گذاشته اند و تنها به باج خواهی و تهدید می پردازند.

چین را تهدید نکنید

ماه گذشته، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، به چین درباره «عواقب جدی» ارسال سلاح از سوی این کشور به روسیه هشدار داد.

در مقابل وزارت خارجه چین این اتهامات را رد کرد و واشنگتن را به «انتشار اطلاعات نادرست» متهم کرد.

روابط ایالات متحده و چین در طول سال های اخیر به طور قابل توجهی بدتر شده است زیرا این کشورها یکدیگر را به دلیل تنش در دریای چین جنوبی و اطراف تایوان مقصر می دانند. بلینکن ماه گذشته سفر خود به پکن را لغو کرد، زیرا مقامات ایالات متحده ادعا کرده بودند که بالونی در ارتفاع بالا بر فراز قلمروی این کشور کشف شده بود، یک وسیله جاسوسی چینی است. پکن تاکید دارد که این بالون یک کشتی هوایی تحقیقاتی بود که در زمینه آب و هوا فعالیت می کرد و از مسیر خود منحرف شده بود.

چین چند هفته قبل هم نقشه راه صلح ۱۲ ماده ای را برای حل بحران اوکراین پیشنهاد داد؛ پکن از همه کشورها خواست که ذهنیت جنگ سردی را کنار بگذارند و برای ایجاد یک مدل امنیتی عادلانه تر برای جهان تلاش بیشتری را انجام دهند.

پایان/

۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =