دعوا بر سر منشاء کرونا

چین در واکنش به اتهامات کرونایی مقام آمریکایی، ایالات متحده را بی اعتبار و متهم اصلی در استفاده از تسلیحات بیولوژیکی خواند.

به گزارش تحریریه، «یورونیوز» نوشت، پکن می گوید که «اف‌ بی‌ آی»، اداره تحقیقات پلیس فدرال ایالات متحده، اعتبارش را با سخنان رئیس این نهاد درباره منشا پیدایش ویروس کووید-۱۹ از دست داده است.

«کریستوفر رِی»، سه شنبه در گفتگو با شبکه فاکس نیوز، احتمال اینکه ویروس کرونا منشاء آزمایشگاهی داشته باشد را رد نکرد و گفت برخی تحقیقات نشان می دهد که این ویروس در آزمایشگاهی در ووهان چین خلق شده است.

ووهان چین، اولین شهر در جهان بود که ویروس کرونا در آن جان ده ها هزار نفر را گرفت.

دعوا بر سر منشاء کرونا

رئیس اف‌ بی‌ آی می‌گوید سازمان تحت نظارت وی به این ارزیابی رسیده که منشاء شیوع کووید-۱۹ «به احتمال زیاد» از یک «آزمایشگاه تحت کنترل دولت چین» و بر اثر «حادثه‌» بوده است.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به ادعای رئیس «اف بی آی» که منشاء ویروس کرونا را «نشت آزمایشگاهی» خوانده بود، گفت: «این ادعا بجای این که چین را در جهان بدنام کند، اعتبار اف بی آی را زیر سوال می برد.»

وی در یک نشست خبری با رسانه های چینی گفت: «با توجه به دروغ‌، فریب‌کاری‌ها و تخلفات بی‌شمار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، نتایج آنها مطلقاً اعتباری ندارد.»

اوائل هفته وزیر انرژی ایالات متحده نیز ادعاهای مشابه رئیس اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده را مطرح کرد.

برخی از رسانه های بزرگ آمریکا از جمله سی ان ان و وال استریت ژورنال می گویند در حال حاضر دو جبهه در ایالات متحده در مقابل هم قرارگرفته اند، جبهه سیاستمدار و کارشناسانی که معتقدند ویروس کرونا منشا آزمایشگاهی دارد و آنهایی که بر این باورند که این ویروس در یک روند طبیعی بوجود آمده است.

سازمان بهداشت جهانی پیشتر فرضیه «عامل انسانی» در پدیدآوردن ویروس کرونا را «رد کرده است».

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش با متهم کردن ایالات متحده بواسطه تولید و استفاده از «تسلیحات بیولوژیکی» از سازمان بهداشت جهانی خواست تا درباره فعالیت آزمایشگاه «فورت دتریک» که به ادعای سیاستمدار چینی بزرگترین تولیدکننده «تسلیحات بیولوژیکی» در دنیاست، تحقیق کند.

پایان/

۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 24508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =