جنگ اوکراین ماهیت تهی هژمونی غرب را نشان داد

یک نشریه اسپانیایی نوشت، غرب پس از پیروزی در جنگ سرد، اکنون صلح را از دست داده و نه تنها پس از پایان جنگ اوکراین، دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود، بلکه این درگیری نشان داد که هژمونی غرب بیش از پیش توخالی شده است.

به گزارش تحریریه، نشریه «لاوانگواردیا» اسپانیا در گزارشی آورده است: میرا میلوسویچ متخصص سیاست بین‌الملل از موسسه سلطنتی الکانو اسپانیا معتقد است غرب در جنگ سرد پیروز شده اما صلح را از دست داده است. وقتی جنگ تمام شود، دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود.

به گفته این کارشناس اسپانیایی، بعد از جنگ اوکراین، وضعیت از یک سیاست امنیتی به سمت یک سیاست دفاعی و دو بلوک "غرب و دیگران" می رود. این وضعیت چندان تاریک یا روشن نیست و به سبک جنگ سرد نخواهد بود چرا که وابستگی متقابل اقتصادی بیشتر است.

در حال حاضر، قدرت‌های جدیدی مانند چین و هند و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای‌تر مانند برزیل و ترکیه، نفوذ خود را افزایش داده‌اند. اما آنچه در بافت غربی شاهد هستیم، کاملا برعکس است: زوال نسبی. بر اساس نقشه جهان، شرق بیشتر طرفدار مسکو است و غرب تقریبا به موازات آن، در برابر روسیه قرار دارد. آفریقا به عنوان یک محل برخوردها، برجسته است.

جنگ اوکراین ماهیت تهی هژمونی غرب را نشان داد

جرمی شاپیرو، مدیر تحقیقات شورای اروپا در روابط خارجی که پیشتر در وزارت امور خارجه ایالات متحده فعالیت داشته است به لا وانگواردیا گفت: فکر نمی‌کنم این عادلانه باشد که بگوییم کشورها از روسیه یا تهاجم آن حمایت می‌کنند. منصفانه‌تر این است که اشاره کنیم آن‌ها بی‌طرف هستند. جنگ اوکراین، صرف‌نظر از نتیجه، نشان داده است که هژمونی غرب بیش از پیش توخالی شده است. اما این جنگ، نه فرسایش را آغاز کرد و نه جنگ برای ادامه این فرسایش ضروری بود.

میلوسویچ در ادامه گفت: غرب در این سال‌ها ساده‌لوح بوده و اعتبار خود را با اشتباهاتش از دست داده است، مثل اینکه بخواهند دموکراسی را پس از جنگ تحمیل کنند، مانند خاورمیانه. احمقانه است. تاریخ پر از تجربیاتی است که می گوید وقتی شکست خوردگان ادغام شوند، صلح پایدار است و نظم بین المللی کنونی گسترش به شرق از دهه ۱۹۹۰ پس از جنگ جهانی دوم است.

به باور تحلیلگران، اوکراین را نه به عنوان نقطه پایان، بلکه به عنوان نقطه اصطکاک چشمگیرتر در تغییر نظم بین‌المللی باید در نظر گرفت.

منبع: ایرنا

پایان/

۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 24051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت سلیمی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      تا زمانی که رسانه ها برای افشای دروغهای گلوبالیستها وارد میدان مبارزه نشوند ، دنیا همچنان در اتش جنگ ، تروریسم ، قحطی و گرسنگی خواهد سوخت. گلوبالیستها هیچگاه اجازه نمی دهند که کشورهای جهان سوم در ارامش به سر ببرند و همواره در حال برنامه ریزی برای ایجاد اغتشاش در کشورهای جهان سوم هستند. عقل و منطق حکم میکنه که ما نیز مثل خودشان رفتار کنیم و انها را دچار ناارامی کنیم. نقطه ضعف گلوبالیستها دروغهاییست که تحت عنوان علم در ذهن و باور ملتها قرار داده اند. شاید افشای بعضی از دروغها مثل سفر به ماه و مثلث برمودا اهمیتی نداشته باشد اما افشای بزرگترین دروغ انها یعنی سلاح هسته ای می تواند اولین ترک را به کاخ انها بزند و قدرت پوشالی و دروغین انها را از بین ببردو دیگر نتوانند دنیا را مطابق میلشان مهندسی و هدایت کنند. متاسفانه سلاح هسته ای را نه تنها مردم معمولی باور دارند بلکه اصحاب رسانه که از نظر اگاهی و هوش اجتماعی در سطح بسیار بالایی قرار دارند نیز ان را باور دارند و در رسانه هایشان مدام ان را بیشتر و بیشتر به ملتها باور می دهند. جنگ اوکراین به روشنی نشان می دهد که چنین سلاحی مطلقا وجود
    • کرامت سلیمی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      جنگ اوکراین به روشنی نشان می دهد که چنین سلاحی مطلقا وجود خارجی ندارد و فقط برای ایجاد رعب و وحشت در دل ملتها مطرح می شود تا راحت تر به بردگی گرفته شوند. تمام حرفهای مقامات روسی در استفاده از سلاح هسته ای لفاظی های دروغین و تهدیدات بی اعتبار می باشد. حتی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در بولتن خبری این سازمان مقاله ای را منتشر کرده است که در در این مقاله گفته شده است که سلاح هسته ای وجود خارجی ندارد و یک خالی بندیست. در پایان جنگ اوکراین پوتین یا کشته میشه و یا خودکشی خواهد کرد. امیدوارم پایان زندگی پوتین، اغاز اگاهی شما صاحبان رسانه باشد تا با افشای دروغ بودن سلاح هسته ای در راه بازگرداندن ارامش به دنیا گام بردارید. شاید باورش سخت باشد اما سلاح هسته ای واقعا وجود ندارد و پاشنه آشیل گلوبالیستها همین موضوع است. راه نجات کشورمان افشای این دروغ بزرگ است. بدون افشای این دروغ کشور ما برای سالها روی ارامش را نخواهد دید.
    • کرامت سلیمی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      شما می توانید با مصاحبه با سیاستمداران و نظامیان شجاع کشورمان و به چالش کشیدن موضوع سلاح هسته ای زمینه افشای این دروغ بزرگ را فراهم کنید. افرادی همچون سرلشکر محسن رضایی ، سردار علایی، سردار تنگسیری، سردار فدوی، اقای علی مطهری ، دکتر حسن عباسی و.... اگر مجاب شوند این توان را د ارند که با افشای این دروغ دنیا را وارد فضای جدیدی کنند و بتوان به سمت عدالت و دنیای بدون جنگ رفت. متاسفانه خیلی از رسانه ها بی میل یا ناتوان در روبرو شدن با حقیقتند و اسیر افکار و باورهای متعصبانه و موروثی خود هستند و گاه چنان در وجود خود زندانی می شوند که فرصت و مجال هیچ فکر و اندیشه جدیدی را پیدا نمی کنند. سایت شما اخباری منطقی تر و واقعی تر از خیلی از رسانه ها منتشر می کند. شما این فرصت را دارید که یک اینفلوئنسر باشید و با تلاش برای افشای دروغ سلاح هسته ای صاحب تاریخ شوید. بی تفاوت نباشید. اگر غافل باشید خیلی زود دیر میشه و دیگه نمیشه کاری کرد. و حالا به سمت خورشید حقیقت بروید. و فروغ دامنگستر خورشید....... والشمس و ضحی ها