تکاپوی بایدن برای حفظ نظام تک‌قطبی

نظریه پرداز معروف آمریکایی اعتقاد دارد «جو بایدن» در راستای رویکرد دیگر رهبران ایالات متحده از زمان فروپاشی شوروی تا امروز، اولویتی به جز حفظ سلطه آمریکا در یک نظام تک‌قطبی جهانی نداشته‌ است.

به گزارش تحریریه، «استفن والت» استاد روابط بین‌الملل مشهور دانشگاه هاروارد در یادداشتی در نشریه «فارن پالیسی» به موضوع کمرنگ شدن جایگاه ایالات متحده در نظام جهانی تک‌قطبی پرداخت و تاکید کرد که دولت بایدن طبق روال سایر روسای جمهورِ جمهوری خواه یا دموکرات آمریکا، همچنان برای حفظ نظام تک‌قطبی جهان به رهبری آمریکا تلاش می‌کند.

تکاپوی بایدن برای حفظ نظام تک‌قطبی

این نظریه‌پرداز و نویسنده آمریکایی در مقاله خود از چین، روسیه، هند و برزیل به عنوان قدرت‌ های نوظهور که به دنبال از بین بردن نظام تک‌قطبی به رهبری آمریکا هستند، نام می‌ برد و با ذکر نمونه‌ هایی از رهبران سابق و فعلی آلمان و فرانسه، تاکید می‌ کند که حتی رهبران کشورهای متحد آمریکا، بی‌تمایل به از بین رفتن نظام تک‌قطبی جهانی و قدرت گرفتن رقبا و یا حتی دشمنان آمریکا نیستند.

استفن والت در ادامه مقاله خود به ذکر مثال‌هایی از رهبران و روسای جمهور ایالات متحده می‌پردازد و طی آن استدلال می‌کند که از قضا رهبران ایالات متحده، از همان زمان فروپاشی شوروی تا امروز، در موضوعات سیاست خارجی، اولویتی به جز حفظ سلطه آمریکا در نظام تک‌قطبی جهانی نداشته‌اند.

جورج بوش پدر در سال ۱۹۹۱ و در سند دفاع ملی دولت آمریکا، خواستار تلاش فعال برای جلوگیری از ظهور رقبای جدید در هر نقطه از جهان بود و پس از آن هم در اسناد مختلف استراتژی امنیت ملی، که توسط جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سال‌های بعد منتشر شد، همگی به موضوع نیاز به حفظ اولویت ایالات متحده، حتی زمانی که بازگشتِ رقابت قدرت‌های بزرگ تصدیق می‌شد، تصریح کرده بودند.

تکاپوی بایدن برای حفظ نظام تک‌قطبی

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد، اعتراف می‌کند که حتی خود وی نیز در سال ۲۰۰۵ طی مقاله مهمی، تاکید کرده بود که هدف اصلی استراتژی کلان ایالات متحده باید حفظ موقعیتِ برتر آن برای مدت طولانی باشد، اما توصیه‌ های وی در مورد چگونگی دستیابی به آن هدف نادیده گرفته شد.

هم‌اکنون نیز اگرچه دولت بایدن اذعان دارد که به دوره وجود چندین قدرت بزرگ بازگشته‌، اما تاکید شدید بر تحمیل شکست نظامی به روسیه و تلاش‌ های دولت بایدن برای خفه کردن رشد چین از طریق محدود کردن دسترسی پکن به تکنولوژی های حیاتی، نشان از اهمیت موضوع برای این دولت آمریکا دارد.

پایان/

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 24642

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =