آینده روابط چین و آمریکا

ایالات متحده و چین در مورد گذشته و آینده روابط خود نظرهای مخالف دارند.

به گزارش تحریریه، به نقل از اسپوتنیک، بایدن سال‌هاست که می‌گوید بیش از هر رهبر خارجی دیگر با شی سپری معاشرت کرده است و او را به خوبی می ‌شناسد. واقعیت این است که در سال 2011 شی معاون وقت رئیس جمهور چین، بایدن معاون وقت رئیس جمهور آمریکا را در سفر به چین همراهی می کرد. شی و بایدن هزاران مایل با هم سفر کردند. اما از زمان اولین دیدار رو در رویشان تا همه چیز بسیار تغییر کرده بود.

تا اواسط دهه 1980، ایالات متحده در روابط خود با چین به "مثلث کیسینجر" معروف (واشنگتن- پکن- مسکو) متکی بود که می توانست به آنها اجازه دهد از تنش بین روس ها و چینی ها به نفع خود استفاده کنند. اما اتحاد شوروی دیگر وجود ندارد و چین به رقیب شماره یک ایالات متحده تبدیل شده است. پس از سال 1991، آمریکایی ها به ساختن دنیای تک قطبی دست زدند. اما نتیجه ای حاصل نشد: پس از بحران جهانی 2008، ایالات متحده مجبور شد مدل "دو قدرت بزرگ" را به چین ارائه دهد - نه یک دنیای دوقطبی، بلکه یک ترویج مشترک جهانی شدن در حوزه اقیانوس اطلس، جایی که چین یک شریک کوچکتر خواهد بود. چین این طرح را برای "تقسیم جهان" رد کرد. و نه تنها به این دلیل که پکن نمی خواست شریک کوچکتر باشد، بلکه به این دلیل که به سادگی به آمریکایی ها اعتماد نداشت. یک سال پس از سفر بایدن به چین، شی به قدرت رسید و تقویت روابط روسیه و چین آغاز شد.

مسکو و پکن از نیمه دوم دهه 90 نزدیکتر شده اند، اما در ده سال گذشته بود که روابط دو کشور به سطح "بیش از متحدان" رسید. و روابط بین ایالات متحده و چین در تمام این مدت بدتر شده است. واشنگتن از سیاست مهار منفعلانه چین به سیاست مخالفت فعال با آن و با مشارکت نه تنها کشورهای منطقه هند و اقیانوس آرام، بلکه اروپا نیز به آنها پیوسته است. و اکنون بایدن به شی می‌گوید که این مهار نیست: ما "به شدت رقابت خواهیم کرد"، "مسئولانه این مبارزه را مدیریت خواهیم کرد"، بدون اینکه رقابت را به درگیری تبدیل کنیم.

شی جین ‌پینگ در آغاز مذاکراتی که روز دوشنبه برای مطبوعات ترتیب داده شد، از هرگونه اظهارنظری خودداری کرد. پکن نه در مسئله تایوان و نه در بازی جهانی عجله ندارد. در هر صورت، ایالات متحده مواضع خود را از دست خواهند داد و چین تقویت خواهد شد. پکن زمانی که شرایط بهتری فراهم شود، بدون اقدام نظامی، به ویژه با ایالات متحده، چیز های متعلق به خود را پس خواهد گرفت. اما آمریکایی‌ها که از درگیری همزمان با روسیه و چین می‌ترسند، در کلام حاضرند موضوع تایوان را بزرگ نکنند.

آیا شی به بایدن عتقاد دارد؟ بله و نه، او آماده است شخصاً به بایدن باور کند و متوجه است که چنین بازیکن باتجربه ای تایوان را برای اعلام استقلال تشویق نخواهد کرد. اما او به نخبگان آمریکایی اعتماد ندارد. بله، و "پیرمرد جو" با این جمله متعجب شد: "اگر به آن برسد، پس چینی ها سعی می کنند تا حدودی از روسیه فاصله بگیرند." و پس از دیدار با شی، بایدن گفت که نکته اصلی "سوء تفاهم نکردن" با چین است. اما نمی توان شی جین پینگ را متقاعد کرد که در مورد آمریکایی ها قضاوت نادرست می کند. نمی توان ندید که چگونه ایالات متحده در حال جمع آوری نیرو و تشکیل دادن اتحاد علیه چین است. و مثال واضح دیگر استفاده از آمریکا از اوکراین علیه روسیه است. هیچ کس رهبر چین را متقاعد نخواهد کرد که "روسیه متفاوت است، مقصر است و ما با چین فقط خواهان رقابت عادلانه هستیم."

و ما در روسیه باید یاد بگیریم که ضربات را نخوریم، از جمله در چارچوب مثلث کیسینجر. و پس از آن، تقریباً یک ماه است که می گوییم که ظاهراً در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین، شی جین پینگ در مورد دنیای دوقطبی سخن گفته و اعلام کرد که "چین آماده است تا به حساب ما با آمریکا به توافق دست یابد. اما شی جین پینگ چنین چیزی نگفت. این خبر جعلی توسط آنگلوساکسون ها راه اندازی شد، با اطمینان از اینکه می توانند نظم جهانی آینده را طراحی کنند. آنها سعی دارند روابط روسیه و چین را خراب کنند. اما جهان تغییر کرده است. شی در دیداری در بالی گفت که چین و آمریکا "باید از تاریخ درس بگیرند تا آینده را بسازند".

روسیه و چین اهداف مشترک و دشمنان مشترک دارند و ما غربی ها را دشمن خود اعلام نکردیم - آنها خودشان ما را دشمن اعلام کردند و قصد دارند ما را یکی یکی در هم بکوبند. اما آنها اشتباه کردند، اگرچه هنوز هم نمی توانند آن را اعتراف کنند.

پایان/

۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 22777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =