دوگین:  جنگ اوکراین مقدمه برپایی نظام چندقطبی است

«الکساندر دوگین» فیلسوف روسی معتقد است جنگ اوکراین نخستین گام برای ایجاد نظام چند قطبی است که نظام تک قطبی غرب در برابر آن مقاومت می کند.

به گزارش تحریریه، «الکساندر دوگین» فیلسوف روسی در مصاحبه ای اختصاصی به شبکه «راشا تودی» اظهار داشت: درگیری در اوکراین نخستین جنگ در راستای ایجاد نظام چند قطبی در جهان است که در آن روسیه می جنگد تا مسیر خود را باز کند. این در حالیست که غرب تمایل دارد جهانی گرایی هژمونیک توتالیتر مورد نظر خود را حفظ کند.

دوگین افزود، نظام چندقطبی در مقابل غرب تعریف نمی شود، بلکه برخلاف ادعای غرب که خود را الگو می داند، ساختار تازه نمونه منحصر به فرد بودن تاریخ و درک بشر است.

دوگین:  جنگ اوکراین مقدمه برپایی نظام چندقطبی است

او بر این باور است که روس هراسی و نفرت کنونی غرب از روسیه، یادگاری از تفکرات جنگ سردی و درک دوقطبی از معماری روابط بین‌الملل است.

دوگین خاطرنشان کرد: هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ خود از هم فروپاشید، تمدن لیبرال غرب ، کنترل جهان را در دست گرفت. این هژمون اکنون از پذیرش آینده‌ای که در آن دیگر یکی از دو قطب غالب نیست بلکه یکی از چند قطب آتی جهان است، سرباز می زند. در نظام چند قطبی غرب تنها به عنوان بخشی از بشریت و نه کل آن مطرح خواهد بود.

دوگین غرب را لیبرالیسم تمامیت خواه ناب توصیف کرد که وانمود می کند حقیقت مطلق را در اختیار دارد و می خواهد آن را بر همه تحمیل کند. این فیلسوف به RT گفت: نژادپرستی ذاتی در لیبرالیسم غربی وجود دارد اما در نظام چندقطبی هیچ امر واحد اما جهانی وجود ندارد. هر تمدنی می‌تواند و باید ارزش‌های خود را توسعه دهد.

او گفت که روسیه به طور خاص باید بر قرن ها سلطه ایدئولوژیک غرب غلبه کند و چیزی «جدید، تازه، خلاقانه» ایجاد نماید که در تضاد کامل و مستقیم با هژمونی لیبرال غربی، جامعه باز، فردگرایی، لیبرال دموکراسی قرار دارد.

این متفکر روس رویکردهای «دگماتیک» مارکسیسم، فاشیسم یا لیبرالیسم به سیاست و اقتصاد را رد کرد و گفت که روسیه باید برای رویکردی «کل نگر» تلاش کند که در آن امر معنوی مهمتر از مادی باشد.

دوگین به این شبکه روسی عنوان کرد داشتن علاقه بی اندازه و وسواس به کالاهای مادی در نهایت به بردگی مردم می انجامد.

دوگین:  جنگ اوکراین مقدمه برپایی نظام چندقطبی است

دوگین از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ به عنوان یک خودکشی نام برد که توسط بوروکرات های تشنه قدرت در مسکو رقم خورد و نسبت به وقوع آن ابراز تاسف کرد. او همانند «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، فروپاشی شوروی را به عنوان یک «فاجعه ژئوپلیتیک» توصیف کرد و آن را یک پیروزی بزرگ برای قدرت های دریایی دانست.

در حالی که اتحاد جماهیر شوروی از نظر ایدئولوژی در مقابل امپراتوری روسیه قرار می گیرد، دوگین موضوع را با ادبیاتی ژئوپلیتیکی تفسیر کرد که این دو یکی هستند و به گفته جغرافیدان انگلیسی «هارولد مکیندر» حاوی قوی ترین قدرت جهان یا «هارتلند جهانی» (قلب جهان) به شمار می آیند.

در حالی که برخی ناظران غربی دوگین را مغز متفکر پوتین می دانند، این فیلسوف و نویسنده ۶۰ ساله هیچ رابطه رسمی با کرملین ندارد. او یکی از حامیان آشکار عملیات نظامی کنونی در اوکراین بوده است و اعتقاد دارد استقلال اوکراین یک پروژه امپریالیستی غربی علیه حاکمیت روسیه ارزیابی می کند.

پایان/

۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 0
      ایرادی که به چین و روسیه امروز هست، چرا در برابر تبلیغات وسیع و پر دامنه ی غرب به ویژه آمریکا، این دو کشور، با این همه امکانات، رسانه ی فراگیر جهانی در سطح و قواره ی آمریکا ندارد و دست به اقدام متقابل نمی زنند. جهانیان از کجا از واقعیتهای موجود جهان شرقی آگاهی پیدا کنند؟
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 0
      وقتی ما می بینیم که عربستان اینترنشنال رو با این همه بازتاب موفق خبری، فارغ از راست یا دروغ بودن مطالب، همچین موفقیتی در محاصره ی خبری و تحلیلی کسب کرده، چرا چین و روسیه نمی توانند یا نمی خواهند اقدام درین راستا کنند.