جهان در فکر افزایش تولید انرژی هسته‌ای

درحالی که کشورهای غربی بر سر توسعه تاسیسات برق هسته ای ایران سنگ اندازی می کنند، تحولات دوساله اخیر موجب شده تا تولید انرژی هسته ای در جهان به یک اولویت تبدیل شود و به بالاترین حد خود برسد.

به گزارش تحریریه، طبق آخرین پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید برق هسته‌ای در جهان در سال ۲۰۲۵ به بالاترین حد خود خواهد رسید، زیرا کشورهای بیشتری به عنوان بخشی از برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به این فناوری روی می‌آورند.

طبق پیش‌بینی آژانس فوق، تولید انرژی هسته‌ای در میانه یک خیزش دوباره قرار دارد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ به طور متوسط سالانه ۳ درصد افزایش یابد. این رشد به صورت عمده توسط نیروگاه‌های جدید در چین و هند صورت می گیرد، اگرچه در همین دوره کره جنوبی و اروپا نیز قرار است شاهد شروع به فعالیت تأسیسات هسته‌ای جدید باشند.

انتظار می رود فرانسه پس از اتمام تعمیر و نگهداری تاسیسات، تولید انرژی هسته ای خود را افزایش دهد. علاوه بر این ژاپن هم در مسیر راه اندازی مجدد برخی از نیروگاه های هسته ای خود گام بر می دارد.

انگلستان، سوئد و سوئیس نیز از جمله کشورهایی هستند که در مسیر افزایش تولید برق هسته‌ای داخلی با افزایش عمر عملیاتی نیروگاه‌های موجود و ساخت نیروگاه‌های جدید مصمم هستند. این کشورها تلاش دارند امنیت انرژی خود را بالا ببرند و به افزایش تقاضای برق پاسخ دهند.

جهان در فکر افزایش تولید انرژی هسته‌ای

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و رنسانس هسته‌ای در جهان، تولید انرژی با آلودگی کمتر را طی سه سال آینده موجب خواهد شد.

«فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اعلام کرد که بخش برق در حال حاضر بیش از هر بخش دیگری در اقتصاد جهانی موجب تولید و انتشار دی اکسید کربن CO۲ می شود، بنابراین رشد سریع انرژی های تجدیدپذیر و گسترش مداوم انرژی هسته ای این اطمینان را ایجاد می کند که بتوان به افزایش تقاضای جهانی برق در آینده پاسخ داد.

در پی بحران انرژی در سال ۲۰۲۲ که بیشتر از همه به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه آغاز شد، دسترسی به انرژی نسبتا ارزان روسیه ممنوع شد و بسیاری از دولت ها ترجیح دادند بخش هسته ای خود را احیا کنند. تعدادی از کشورها به ویژه ژاپن و آلمان نیز پس از فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ سعی کردند تا از این صنعت فاصله بگیرند.

آژانس بین المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که نفوذ روسیه و چین در بخش هسته ای در سرتاسر جهان در حال افزایش است و این دو کشور فناوری را برای ۷۰ درصد از راکتورهای در حال ساخت در سراسر جهان فراهم می کنند.

پایان/

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =