ادامه محدودیت عرضه جهانی گاز در سال آینده

آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد بازارهای جهانی گاز سال میلادی آینده با کاهش عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله و کاهش تقاضا برای گاز در اروپا در واکنش به قیمتهای بالا، در وضعیت محدودیت عرضه باقی می مانند.

به گزارش تحریریه، آژانس بین المللی انرژی در گزارش سه ماهه بازار گاز اعلام کرد: بازارهای جهانی گاز طبیعی از سال ۲۰۲۱ با محدودیت عرضه روبرو شده اند و انتظار می رود مصرف جهانی گاز، امسال در نتیجه کاهش ۱۰ درصدی تقاضا در اروپا و ثابت ماندن تقاضا در منطقه آسیا اقیانوسیه، به میزان ۰.۸ درصد کاهش پیدا کند. پیش بینی می شود مصرف جهانی گاز سال میلادی آینده تنها ۰.۴ درصد رشد کند.

در اروپا، مصرف گاز در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته، ۱۰ درصد کاهش یافت که تحت تاثیر کاهش ۱۵ درصدی تقاضا در بخش صنعتی به دلیل کاهش تولید در واکنش به افزایش قیمت گاز بود.

عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله، امسال کاهش پیدا کرده و پس از تعطیلی خط لوله نورد استریم ۱ از روسیه به آلمان در اوایل سپتامبر و نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم در هفته گذشته، به مقدار ناچیزی رسیده است.

اگر مسکو به تهدید خود برای تحریم کردن شرکت انرژی "نفتوگاز" اوکراین عمل کند، یکی از آخرین مسیرهای عرضه گاز روسیه به اروپا ممکن است بسته شود و بحران انرژی این منطقه درست با فرا رسیدن فصل سرما، تشدید خواهد شد. اروپا سعی کرده است با افزایش واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، شکاف ناشی از کاهش عرضه گاز روسیه را جبران کند.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که واردات ال‌ان‌جی به اروپا، امسال بیش از ۶۰ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا می کند که بیش از دو برابر میزان رشد ظرفیت صادرات ال‌ان‌جی جهانی است. این به معنای آن است که واردات ال‌ان‌جی به آسیا ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۲ به دلیل قیمتهای بالاتر گاز در اروپا، پایین بماند و محموله های بیشتری به اروپا بروند.

با این حال واردات ال‌ان‌جی به چین ممکن است سال آینده تحت مجموعه قراردادهایی که از سال ۲۰۲۱ منعقد شده اند، افزایش پیدا کند. همزمان زمستان سردتر از حد معمول ممکن است باعث افزایش تقاضا در شمال شرقی آسیا شده و محدودیت عرضه در بازار را تشدید کند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد اگر عرضه گاز روسیه به اروپا از اول نوامبر به طور کامل متوقف شود، در صورت قوی ماندن واردات ال‌ان‌جی، مخازن گاز اتحادیه اروپا در فوریه، کمتر از ۲۰ درصد پر خواهد بود اما اگر عرضه ال‌ان‌جی کاهش پیدا کند، مخازن گاز در فوریه کمتر از پنج درصد پر خواهند بود.

بر اساس گزارش رویترز، سطح مخازن گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر بیش از ۸۸ درصد پر است.

منبع: ایسنا

پایان/

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 22020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =