بزن بزن اعضای اتحادیه اروپا بر سر روسیه!

تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه باعث تشدید شکاف در اتحادیه اروپا و اختلاف نظر گسترده بین اعضا شده است.

به گزارش تحریریه، نشریه «پلیتیکو» نوشت، اتحادیه اروپا دور هشتم تحریم‌ها را علیه مسکو اعمال نخواهد کرد، مگر اینکه کشورهای عضو آن توافق کنند که سقف قیمتی را برای صادرات نفت روسیه تعیین و اجرا کنند.

این اقدام با مخالفت چندین کشور روبرو شده است و می تواند به اقتصاد در حال چرخش بلوک آسیب بیشتری وارد کند.

نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل در تلاش برای دستیابی به توافقی دیدار کردند تا علاوه بر مجازات سیاستمداران روسی و محدودیت‌های صادراتی در مورد مواد شیمیایی، الکترونیک و اجزای هوانوردی برای تعیین و اعمال سقف قیمتی برای صادرات نفت روسیه از طریق دریا تصمیم بگیرند.

علیرغم مخالفت مجارستان - که با هرگونه تحریم بیشتر انرژی روسیه مخالفت کرده است - یونان، قبرس و مالت هم موافق تحریم نبودند. در این راستا یک دیپلمات اتحادیه اروپا به پولیتیکو گفت که با چنین شرایطی هیچ بسته تحریمی بدون سقف قیمت نفت وجود نخواهد داشت.

این محدودیت تمام واردات نفت از طریق دریا از روسیه با قیمت بالاتر از یک نقطه مشخص را در بر می گیرد. ادعا شده است که این قیمت بالاتر از هزینه تولید تعیین می‌شود و به تولیدکنندگان روسی درآمد کافی برای حضور در تجارت را می‌دهد و همزمان این کشورها را از رکوردی که از زمان تحریم‌های قبلی که قیمت‌های بازار به اوج رسید، باز می دارد.

Illustration shows model of petrol pump, EU and Russian flag colors

این تحریم احتمالاً توسط شرکت‌های بیمه کشتیرانی اجرا می‌شود و شرکت ها از بیمه محموله‌های نفتی با قیمت بالاتر از نقطه تعیین شده خودداری می‌کنند.

با این حال، روسیه می تواند به سادگی از ارسال نفت خود به کشورهایی که چنین قیمت های پایینی را پرداخت می کنند، خودداری کند و آن را به سایر خریداران خارجی بفروشد. ترکیه، چین و هند دیگر واردکنندگان بزرگ غیر اتحادیه اروپا سوخت‌های فسیلی روسیه هستند و به هیچ عنوان مجبور به رعایت تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نیستند.

از طرف دیگر در حالی که ۹۰ درصد ناوگان جهانی کشتیرانی نفت توسط شرکت‌های مستقر در لندن بیمه می‌شوند (انگلیس هم از تعیین سقف قیمتی حمایت می‌کند)، چین و هند در حال حاضر از شرکت‌های بیمه روسیه پوشش می‌پذیرند.

به گزارش پولیتیکو به نقل از چند دیپلمات، مجارستان نه تنها با سقف قیمت، بلکه با هرگونه تحریم انرژی روسیه مخالف است. یونان، قبرس و مالت هم که صنایع کشتیرانی بزرگی دارند، نگران هستند که بسته جدید تحریمی آنها را از درآمدهای حیاتی شان محروم کند.

پایان/

۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 22033

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =