تقاضای جهانی گاز مایع بیشتر از تولید روسیه است

وزیر انرژی روسیه می گوید تقاضای جهانی برای گازمایع روسیه بیش از تولید این کشور است و کماکان کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی مهمترین مشتریان گاز مسکو هستند.

به گزارش تحریریه، «نیکولای شولگینوف» وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) از روسیه از ابتدای سال جاری به طور پیوسته در حال رشد بوده و تقاضا در اروپا و آسیا افزایش یافته است.

ای مقام روسی در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی شرق (EEF) در ولادی وستوک تصریح کرد که که تقاضا برای گاز طبیعی خط لوله روسیه همیشه بیشتر از LNG بوده است.

او افزود، با این حال، به دلیل آنکه صادرات گاز مایع در مقایسه با تامین خطوط لوله کارآمدتر و انعطاف پذیرتر هستند، ممکن است LNG به زودی خطوط لوله گازی را پشت سر بگذارد.

طبق سخنان این وزیر روسیه، صادرات گاز مایع در حال حاضر پویایی مثبت نشان می دهد و خریداران LNG روسیه در سراسر جهان وجود دارند. شولگینوف تصریح کرد نه تنها شرکای جدید مسکو در جنوب شرقی آسیا، بلکه مصرف کنندگان در اروپا نیز مشتری گاز مایع روسیه هستند.

بر اساس گزارش آژانس آمار روسیه Rosstat، تولید LNG این کشور در سال ۲۰۲۲ با ۸.۱ درصد افزایش نسبت به دوره قبل به ۳۲.۵ میلیون تن رسید. شولگینوف خاطرنشان کرد که در شرایط کنونی تولید گاز مایع روسیه برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد آن کافی نیست و نشان می دهد که این کشور به خطوط جدید مایع سازی گازدر کنار دیگر ظرفیت ها همچون بارگیری نیاز دارد.

تقاضای جهانی گاز مایع بیشتر از تولید روسیه است

وی گفت: ما برنامه ای را برای افزایش تولید سالانه LNG به ۱۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ اتخاذ کرده ایم. من امید زیادی به پروژه های شمال LNG ۲ دارم، جایی که نصب اولین خط تولید آن در حال انجام است. این خط در سال آینده به ظرفیت کامل خود یعنی حدود ۶.۸ میلیون تن، خواهد رسید. ما همچنین در حال بحث در مورد یک کارخانه جدید LNG در مورمانسک با سه خط مایع سازی ۶.۸ میلیون تنی هستیم.

بر اساس گزارش اخیر اندیشکده Global Witness بر اساس داده های Kpler، چین بزرگترین خریدار LNG روسیه از ژانویه تا ژوئیه سال جاری بوده و پس از آن اسپانیا و بلژیک قرار دارند. خرید LNG روسیه توسط اتحادیه اروپا در دوره مورد بررسی این گزارش ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ و ۱.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا تاکنون از تحریم واردات گاز مایع روسیه خودداری کرده است، اما اقداماتی را برای محدودسازی ورود گاز روسیه اتخاذ کرده و برنامه‌هایی را برای کاهش واردات انرژی روسیه تا سال ۲۰۲۷ در دستور کار خود قرار داده است.

با این حال، بر اساس جریان‌های تجاری فعلی، تحلیلگران پیش بینی می کنند که کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ حجم بی سابقه ای از LNG را از روسیه وارد خواهند کرد.

پایان/

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27389

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =