بی‌اعتمادی اعراب به امنیت آمریکایی

خروج امارات متحده عربی از اتئلاف دریایی آمریکا و مذاکرات امنیتی ایران، امارات و عربستان نشان از بروز تغییراتی بزرگ در رویکرد کشورهای منطقه به امنیت دارد.

به گزارش تحریریه، در چند روز گذشته دو خبر ناامیدکننده برای ایالات متحده مخابره شد که از بروز تحولات بزرگ در ساختار امنیتی و همکاری های کشورهای خاورمیانه حکایت داشت.

امارات متحده عربی اعلام کرد دو ماه قبل از ائتلاف دریایی خاورمیانه که سال گذشته با حضور برخی کشورهای منطقه و به رهبری ایالات متحده با هدف مقابله با آنچه تهدیدات دریایی ایران شکل گرفته بود، خارج شده است.

این یک شکست برای واشنگتن محسوب می شود زیرا نتوانست یکی از بازیگران اصلی منطقه در ائتلاف دریایی را حفظ کند. تحلیلگران سیاست های آمریکا را دلیلی بر بی اعتمادی کشورها به آن عنوان کرده اند.

اندکی بعد تارنمای «الجدید» لبنان اعلام کرد مذاکراتی میان کشورهای ایران، سعودی و امارات با نظارت چین در حال انجام است که هدف آن رسیدن به تفاهمی برای تشکیل نیروی دریایی مشترک جهت تضمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس است.

به نوشته این وبگاه کشورهای طرف مذاکره ایران متوجه شده اند که ایالات متحده اخیراً به صورت تدریجی و آگاهانه، روند عقب نشینی از وظایف کنترل امنیت دریایی خلیج فارس را آغاز و نقش این کشور به یک ناظر تبدیل شده و وضعیت در خلیج فارس از نظر این کشورها امن نیست و کشتیرانی و فرآیند حمل و نقل کالا و به خصوص نفت با تهدید مواجه است.

ناظران در کشورهای خلیج فارس معتقدند که رفتار ایالات متحده ممکن است منجر به بی ثباتی در امنیت دریایی منطقه شود، از این رو و به دلیل وجود تهدیدات روزانه‌ای که نفتکش ها در معرض آن قرار دارند، تصمیم به برگزاری این مذاکره ها گرفته اند.

پایان/

۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =