انتخاب اعراب؛ ترامپ یا بایدن؟

اگر حمایت و اشتیاق به نامزدهای انتخابات آمریکا برای غلبه در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا از سوی سعودی ها و اعراب متحد خاورمیانه آمریکا صورت گیرد شانس ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا بیش از بقیه خواهد بود.

آنچه این روزها و ماه ها در تحولات جهان عرب و منطقه خاورمیانه می گذرد برای سیاست خارجی آمریکا خوشایند نیست، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و دست رد سعودی ها به آمریکا در تجدید روابط با ایران و عدم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی همه این اتفاقات نشانگر عدم حمایت های اعراب متحد خاورمیانه آمریکا همچون سعودی ها و امارات از کاندیداهای انتخاباتی آمریکا رو خبر می دهد.

به نظر می رسد رئیس جمهور بعدی آمریکا دمکرات یا جمهوری خواه باشد مهم ترین مشکل با جهان عرب موضوع انرژی خواهد بود و بعد از آن همکاری های نظامی و فروش تسلیحات، اما چرا موضوع انرژی مهم خواهد بود. تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت جرقه ای هست بر قدرت نمایی اعراب بر موضوع انرژی که آمریکا رو با چالش جدی روبرو خواهد کرد آمریکا در پاسخ به این اقدام اوپک پلاس واکنش آن چنان قدرتمندی از خود نشان نداد.

موضوع دیگر اینکه قدرت پهپادی ایران در منطقه خاورمیانه و جهان روز به روز بیشتر می گردد و اشتیاق کشورها بر خرید پهپادهای ایران بیشتر هست واین موضوع می تواند مانعی بر توافقات و همکاری های نظامی آمریکا با اعراب متحد منطقه خاورمیانه باشد، روند عادی سازی اعراب با رژیم صهیونیستی نیز مختل گردیده سوی دیگر موضوع اینکه جبهه گیری مقاومت علیه امریکا در منطقه خاورمیانه پررنگ تر از قبل گردیده و آزادی عمل بیشتر نسبت به اقدام علیه مواضع و پایگاه های نظامی آمریکا رو پیدا کرده اند.

انتخاب اعراب؛ ترامپ یا بایدن؟

تا جایی که چند هفته پیش بود که پهپاد آمریکا توسط گروه اصحاب الکهف در آسمان بغداد مورد هدف قرار گرفت و این گروه از شاخه مقاومت در بغداد آمریکا را نیز تهدید و اعلام کرد که هدف بعدی هواپیمای سرنشین دار آمریکا نیز می تواند باشد، بنابراین نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا در مواجه با اعراب متحد خاورمیانه با چالش جدی مواجه خواهند شد.

اما سوی دیگر موضوع اینکه حمایت میلیاردی بن سلمان از آقای ترامپ در باب بازگشت مجدد رئیس جمهور پیشین آمریکا به قدرت رو که افشا گردیده بود رو نبایستی از یاد برد بنابراین سعودی ها و امارات و سایر کشورهای عرب متحد خاورمیانه از ضعف سیاست خارجی بایدن بهره برده و در صدد بهبود روابط خود با ایران و گروه های مقاومت در منطقه خاورمیانه هستند و تا حدودی موفق گردیده اند.

رزمایش های امنیتی چند ماه پیش آمریکا با عربستان سعودی را نیز نبایستی از یاد برد، بنابراین می توان بیان کرد که اگر حمایت و اشتیاق به نامزدهای انتخابات آمریکا برای غلبه در انتخابات۲۰۲۴ آمریکا از سوی سعودی ها و اعراب متحد خاورمیانه آمریکا صورت گیرد شانس آقای ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا بیش از بقیه خواهد بود.

منبع: کانال سیاست خارجی آمریکا

پایان/

۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25671

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =