اردوغان عقب‌نشینی کرد

«رجب طیب اردوغان» مدتی است که سعی می کند از توهمات خود در نظریه پردازی اقتصادی فاصله بگیرد و با افزایش نرخ بهره به جنگ تورم برود.

به گزارش تحریریه، بانک مرکزی ترکیه در تلاش برای مقابله با تورم رو به رشد در این کشور، نرخ بهره اصلی خود را از روز پنجشنبه گذشته به ۴۰ درصد افزایش داد.

افزایش ۵۰۰ واحد پایه که به نرخ ۳۵ درصد قبلی اضافه شد در عمل دو برابر افزایشی است که اقتصاددانان انتظار داشتند. بیشتر کارشناسان افزایش ۲۵۰ واحدی پایه را پیش بینی کرده بودند.

این اقدام از سوی بازار به عنوان ادامه تلاش های بانک مرکزی برای مهار تورم فزاینده و حمایت از کاهش ارزش لیر ترکیه تلقی شد.

اردوغان عقب‌نشینی کرد

تورم در این کشور عضو ناتو که به شدت برای عضویت در اتحادیه اروپا دست و پا می زند، در ماه اکتبر به ۶۱ درصد رسید.

«تیموتی اش» استراتژیست بازارهای نوظهور در BlueBay Asset Management اظهار داشت در واقع اقدام CBRT (بانک مرکزی جمهوری ترکیه) چشمگیر بوده است و فعالان بازار در حال بررسی درستی شرایط آینده و ارزیابی انتظارات هستند.

بانک مرکزی ترکیه در دوران مدیریت «حافظ گی ارکان» که بانکدار سابق وال استریت هم می باشد، در تلاشی برای کاهش هزینه وام و کاهش قیمت کالا که پی در پی بالا می رود، نرخ بهره را در مجموعه ای از افزایش ها از ۸.۵ درصد به ۴۰ درصد فعلی افزایش داده است.

اردوغان عقب‌نشینی کرد

بانک مرکزی خود بر این باور است که آخرین اقدامش سرعت انقباض پولی را کاهش می‌ دهد و چرخه انقباض در مدت زمان کوتاهی تکمیل می‌شود. این نهاد افزود که نرخ‌های بهره تا زمانی که برای اطمینان از ثبات قیمت‌ها لازم باشد در سطح بالایی باقی نگه داشته می شوند.

این تصمیم که برای ترک‌ها دردناک بوده است، در شرایطی اتخاذ می‌شود که این کشور به دنبال تغییر روند چند سال تورم سرسام‌آور و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی آن است که عمدتاً ناشی از سیاست‌های پولی سرسختانه دولت اردوغان به شمار می رود.

لیر ترکیه در پنج سال گذشته بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

پایان/

۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =