چالش اروپا با یکی از فاسدترین کشورهای جهان

نخست‌وزیر اسلواکی با بیان اینکه اوکراین یکی از فاسدترین کشورهای جهان است، منطق اتحادیه اروپا را بابت کمک اضافی ۵۰ میلیارد یورویی زیر سوال برد.

به گزارش تحریریه، «رابرت فیکو» نخست وزیر اسلواکی چند روز قبل پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، به خبرنگاران گفت که اوکراین یکی از فاسدترین کشورهای جهان است و همین امر تردیدهایی را در مورد کمک مالی بی سابقه این اتحادیه به کیف ایجاد کرده است.

فیکو به صورت ویژه عقلانیت کمک اضافی ۵۰ میلیارد یورویی (۵۲.۹ میلیارد دلار) را که در بودجه پیشنهادی اتحادیه اروپا برای اوکراین در نظر گرفته شده است، زیر سوال برد و با طعنه این پرسش را مطرح کرد که «آیا تأمین مالی اوکراین تاکنون نتیجه این جنگ را تغییر داده است؟ پس بیایید ۵۰ میلیارد دیگر سرمایه گذاری کنیم، و مهم نیست چه اتفاقی می افتد؟»

نخست وزیر اسلواکی موافقت کرد که کمک اسلواکی به اتحادیه اروپا را در حدود ۴۰۰ میلیون یورو طی چهار سال آینده افزایش دهد، اما تنها به شرطی که اتحادیه اروپا بتواند تعهد بدهد که این مبلغ توسط کی یف دزدیده نخواهد شد.

Ukraine ‘one of the most corrupt countries in the world’ – EU state's PM

فیکو در جمع خبرنگاران نیز گفت: اوکراین یکی از فاسدترین کشورهای جهان است و ما حمایت مالی بیش از حد را به تضمین عدم اختلاس پول اروپا (از جمله سهم اسلواکی) مشروط می کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا «برنامه ای برای صلح» ندارد و رهبران چند کشور عضو به دلیل عدم انسجام در مورد چگونگی حرکت رو به جلوی اتحادیه به بن بست رسیده اند، تصریح کرد که از نظر اسلواکی دادن چک سفید به اوکراین خودش مشکل ایجاد خواهد کرد.

فیکو اضافه کرد: اگر استراتژی این است که به ریختن پول در اوکراین ادامه دهیم و در ماه ۱.۵ میلیارد یورو را بدون کسب هیچ نتیجه ای پرداخت کنیم، ما باید منابع خود را کاهش دهیم؛ بالاخره ما هم مشکلات بزرگی داریم و تامین پول از منابع عمومی به سختی قابل انجام است.

فیکو همچنین خواستار آن شد که در ازای افزایش مشارکت اسلواکی، بودجه‌ای که برای حمایت از کشاورزان در نظر گرفته شده است کاهش نیابد و این بودجه افزایش‌یافته برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و افزایش رقابت در اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گیرد؛ علاوه بر این شرکت‌های اسلواکی برخی از قراردادها را برای بازسازی اوکراین دریافت کنند و بازسازی زیرساخت های مرزی بین دو کشور در اولویت قرار گیرد.

چالش اروپا با یکی از فاسدترین کشورهای جهان

طبق گزارش رسانه ها، نخست‌وزیر اسلواکی تنها رهبر اتحادیه اروپا نیست که نسبت به ادامه تلاش‌های این اتحادیه برای تقویت مالی کیف انتقاد دارد. «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان نیز در نشست سران این بلوک اعلام کرد که استراتژی ارسال میلیاردها کمک به اوکراین شکست خورده است. او گفت: «اوکراینی‌ها در میدان نبرد پیروز نخواهند شد».

«پیتر شیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان هم در اوایل این هفته آنچه را که او به عنوان «روان پریشی جنگ» از سوی اتحادیه اروپا توصیف کرد، محکوم نمود و بروکسل را متهم کرد که برای چهار سال درگیری با هزینه های تسلیحاتی گسترده، بدون هیچ گونه بودجه یا تلاشی برای حل و فصل خصومت ها برنامه ریزی کرده است.

پایان/

۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      0 0
      دوستان ! نگاهی به سر تیترامروز سایت اعتماد کنید تا ابعاد جدید جنگ روانی بر علیه حامیان امنیت کشور ملاحظه کنید.سنگر به سنگر ٬خاکریز به خاکریز جلو می آیند. اوّل عرصه فرهنگی و اجتماع بعد اقتصاد وحالا به خیال خود آخرین سنگر بخصوص در این شرایط بحرانی!