تقویت روابط ایران روسیه

الکساندر نوواک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه درهفدهمین نشست کمیسیون دائمی همکاری های تجاری - اقتصادی ایران و روسیه را در تهران گفت: روابط میان روسیه و ایران سال به سال در حال تقویت و زمینه های همکاری دوجانبه ما در حال گسترش می باشد. ایران شریک اقتصادی قابل اعتماد روسیه است.

به گزارش تحریریه، «اورآسیا پست» نوشت، الکساندر نوواک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه ریاست مشترک برگزاری هفدهمین نشست کمیسیون دائمی همکاری های تجاری - اقتصادی ایران و روسیه را در تهران برعهده داشت.

وی در مراسم افتتاحیه این نشست گفت: روابط میان روسیه و ایران سال به سال در حال تقویت و زمینه های همکاری دوجانبه ما در حال گسترش می باشد. ایران شریک اقتصادی قابل اعتماد روسیه است. کشورهای ما در مسائل همکاری های بین المللی از یکدیگر پشتیبانی می کنند. ایران با حمایت روسیه به عضویت کامل در گروه بریکس درآمد. ما همچنین به همکاری موفقیت آمیز در قالب اوپک پلاس ادامه می‎دهیم.

در جریان این نشست طرفین در مورد طیف گسترده ای از زمینه های مشارکت دوجانبه در حوزه بهداشت، ساختمان، انرژی، صنعت، کشاورزی، آموزش، علم، ورزش و غیره گفتگو کردند.

در چارچوب کمیسیون مشترک اسنادی به امضا رسیدند که به توسعه همکاری ها، افزایش حجم تجارت دوجانبه و تنوع بخشیدن به ساختار آن کمک می کنند.

معاون نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد: در نتیجه همکاری نزدیک شرکت های روسی در ایران، پروژه های اکتشاف و استخراج مواد معدنی، ساخت نیروگاه های هسته ای (نیروگاه اتمی بوشهر) و زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک (خط راه آهن رشت – آستارا) در حال اجرا هستند.

الکساندر نوواک ضمن اشاره به توسعه روابط بشردوستانه میان دو کشور اعلام داشت که تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های روسیه طی پنج سال گذشته چهار برابر افزایش داشته و به بیش از ۸۳۰۰ نفر رسیده است.

وی همچنین بر افزایش علاقه مندی متقابل سفرهای گردشگری میان شهروندان دو کشور تاکید کرد.

معاون نخست وزیر روسیه از همکاران ایرانی خود دعوت کرد تا در همایش سرمایه گذاری قفقاز که از ۲۸ الی ۳۰ می ۲۰۲۴ (۰۸ الی ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳) در شهر مینرالنی وودی، همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ که از ۰۵ تا ۰۸ ژوئن ۲۰۲۴ (۱۶ الی ۱۹ خرداد ۱۴۰۳) در شهر سن پترزبورگ و همچنین همایش بین المللی "هفته انرژی روسیه" که از ۲۶ الی ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴ (۰۵ الی ۰۷ مهرماه ۱۴۰۳) در مسکو برگزار می گردند، شرکت نمایند.

الکساندر نوواک در چارچوب سفر کاری خود به ایران با معاون اول رئیس جمهوری اسلامی کشورمان هم دیدار و گفتگو کرد.

پایان/

۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 28979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =