چشمان نگران اروپا به تحولات دریای سرخ

کارشناسان اعتقاد دارند افزایش تنش ها در دریای سرخ و تنگه باب المندب و افزایش احتمال وارد شدن حزب الله لبنان و انصارالله یمن به جنگ با رژیم صهیونیستی در کنار ادامه تحریم انرژی اروپا علیه روسیه زمینه را برای افزایش سرسام آور قیمت انرژی در اروپا فراهم می کند.

به گزارش تحریریه، بخش عربی زبان خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در گزارش خود درباره تحولات تنگه باب المندب و دریای سرخ و تاثیرات آن بر روی بازارهای انرژی نوشت، تعلیق انتقال گاز طبیعی مایع قطر از طریق تنگه های باب المندب و دریای سرخ نگرانی هایی را در زمینه احتمال تاثیر پذیری واردات انرژی قاره اروپا به دنبال داشته است. قطر به طور موقت انتقال گاز مایع طبیعی از طریق باب المندب به اروپا را به ویژه پس از حمله هوایی آمریکا به اهدافی در یمن و افزایش خطرات عبور از این مسیر تعلیق کرده است.

به نوشته این خبرگزاری ترکیه ای، قطر پس از آمریکا، بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع به اروپا است. این کشور در سال میلادی گذشته حدود ۱۳ درصد از نیاز گازی اروپا را تامین کرده است. پیش از قطر هم شرکت «بریتیش پترولیوم» اعلام کرده بود که حرکت نفتکش های خود در دریای سرخ را تعلیق خواهد کرد و گاز کشتی ها را از طریق «راس الرجا الصالح» (دماغه امید نیک) در جنوب آفریقای جنوبی به اروپا منتقل خواهد کرد.

انصارالله یمن در راستای حمایت از مردم نوار غزه با موشک ها و پهپادهای خود نفتکش های مرتبط با رژیم اسرائیل را هدف قرار می دهد.

EU LNG imports hit 8-month high on Red Sea turmoil | Montel

تنگه باب المندب یکی از اصلی ترین شریان های مهم جهان است که نفت خام و گاز طبیعی از طریق آن از آسیا به اروپا منتقل می شود. برپایه گزارش وزارت انرژی آمریکا، قاره اروپا حدود ۲۵ درصد نیاز خود به گاز طبیعی را از طریق تنگه باب المندب و کانال سوئز تامین می کند.

طبق این تحلیل، با توجه به وابستگی اروپا به مسیر دریای سرخ، ادامه بحران در این پهنه آبی سبب تاخیر در رسیدن نفتکش ها به قاره سبز می شود. به دلیل بروز بحران برای انتقال انرژی در دریای سرخ تقاضا برای نفت و گاز در اروپا در ماه گذشته میلادی به میزان ۶ درصد افزایش یافته، ضمن آنکه کاهش دمای هوا هم وضعیت را سخت تر کرده است. این در شرایطی است که پیش از افزایش تنش ها در دریای سرخ نیز کشورهای اروپایی به دلیل تحریم گاز و نفت روسیه به خاطر جنگ در اوکراین، از کمبود انرژی رنج می بردند. ادامه تنش ها در دریای سرخ سبب کمبود انرژی در اروپا و افزایش قیمت ها خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، علاوه بر این فعالان در بازار انرژی هم احتمال می دهند به علت افزایش تنش میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین احتمال وارد شدن حزب الله لبنان و انصارالله یمن و ایران به میدان نبرد با اسرائیل، قیمت انرژی آمادگی فراوانی را برای افزایش قیمت پیدا کرده است.

پایان/

۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28897

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =