تحلیل عطوان از گسترش جنگ غزه و تغییر موضع روسیه

«عبدالباری عطوان» اعتقاد دارد جنگی که در نوار غزه در جریان است به طور کل موجب تحول منطقه می شود؛ ضمن آنکه دعوت روسیه از سران گروه های فلسطینی نشان می دهد موضع کرملین در مورد جنگ به سود فلسطینی ها در حال تغییر است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» گفت: جنگی که در نوار غزه در جریان است به طور کلی منطقه را تغییر خواهد داد. تاکنون نیز مقاومت فلسطین در این جنگ پیروزی های بسیاری کسب کرده است.

عطوان افزود: دو تحول مهم در جبهه شمالی در جریان است که احتمال دارد به زودی به جنگ در این جبهه منتهی شود. تحول نخست تیره شدن روابط روسیه و رژیم اشغالگر اسرائیل است. در این زمینه شاخص های بسیاری وجود دارد. موشک های بالستیک مهم و خطرناکی از سوی ایران و روسیه به این جبهه ارسال شده است. ۱۰ روز پیش حزب الله لبنان یک پایگاه نظامی رژیم اسرائیل را در شهر الصفد هدف قرار داد. این شهر در ۱۵ کیلومتری مرزهای لبنان با فلسطین قرار دارد. در این حمله از موشک های بسیار دقیقی استفاده شد. این امر نشانه ای از گسترش دامنه درگیری ها است.

Israel's admission on Hezbollah's attack on Meron airbase - IRNA English

وی افزود موضوع دوم حمله رژیم اشغالگر به یک شهرک در نزدیکی صیدا است. در این شهرک صنعتی، انفجارهای بزرگی روی داد و رژیم اسرائیل ادعا کرد انبارهای سلاح حزب الله را هدف قرار داده است، اما مردم این شهرک گفته اند که کارخانه های روغن سازی و دیگر تاسیسات مورد نیاز مردم هدف قرار گرفته است. این نشان می دهد رژیم اسرائیل اصول درگیری را نادیده گرفته است.

این تحلیلگر فلسطینی تبار افزود: شرایط در جبهه شمالی هم در حال داغ شدن است. جنبش شیعی «الامل» برای نخستین بار علیه رژیم اسرائیل وارد عمل شده و از حزب الله حمایت می کند. این نشان می دهد مرحله تازه ای آغاز خواهد شد. اسرائیلی ها ادعا می کنند برای جنگ در جبهه شمالی آماده هستند، اما آنها از جنگ فرسایشی دلهره دارند. حتی « یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم گفته است بیش از ۲۰۰ هزار تن به دلیل ترس از وقوع جنگ فرسایشی از سوی حزب الله از الجلیل مهاجرت کرده اند. این یک تحول بسیار مهم است. شمار مهاجران در حال افزایش می باشد و این رژیم گرفتار بحران شده است. حمله به پایگاه اسرائیل در الصفد نیز نشان می دهد دامنه این جنگ گسترش خواهد یافت. حتی سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله هم در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد تا جنگ غزه پایان نیابد حزب الله به حملاتش ادامه می دهد. حمله به پایگاه های اسرائیل نشان می دهد این رژیم به طور غیر عادی گرفتار بحران شده است.

Israel's Meron airbase attacked by Hezbollah rockets

عطوان اضافه کرد: حزب الله برای مقابله با رژیم اسرائیل دارای طرح راهبردی و سنجیده شده ای است و کورکورانه عمل نخواهد کرد. جنگ فرسایشی ادامه خواهد یافت و هر لحظه احتمال دارد درگیری تمام عیاری رخ بدهد.

به گفته عطوان، موضوع دیگر این است که غزه منطقه ای کوچک است و حماس هم تنها ۱۵ هزار نیرو دارد. همین تعداد نیرو در برابر رژیم اسرائیل مقاومت کردند و این رژیم را شکست دادند. اسرائیلی ها تاکنون حتی نتوانستند به یکی از کارخانه ها و انبارهای سلاح حماس دست یابند پس در جبهه شمالی هم هیچ دستاوردی کسب نخواهند کرد. سید حسن نصرالله اعلام کرده است حزب الله به آن سوی رود لیتانی عقب نشینی نخواهد کرد و از هیچ جنگی هم نمی ترسد. اسرائیلی که اکنون نسبت به مهاجرت ۲۰۰ هزار نفر نگران است در جنگ با حزب الله با مهاجرت ۲ میلیون صهیونیست از سرزمین های اشغالی روبرو خواهد شد. اسرائیل در جنگ آینده شکست بزرگی را تجربه می کند و زیان های بسیاری متحمل خواهد شد.

عطوان در بخش پایانی اظهارات خود آورد: بسیاری از شاخص ها نشان می دهند روابط رژیم اسرائیل و روسیه تیره شده است. شاخص نخست این است که موشک های بالستیک دقیق ایرانی فاتح و ذوالفقار به روسیه رسیده و خبرگزاری «رویترز» و ۷ منبع خبری دیگر هم این موضوع را تایید کرده اند. این امر نشان می دهد ایران با همه توان از روسیه در جنگ اوکراین حمایت می کند. این کشور از روزهای نخست جنگ اوکراین، پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داد و این پهپادهای ایرانی بودند که روند جنگ را در اوکراین به سود روسیه تغییر دادند. «بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه روسیه از رهبران گروه های فلسطینی فتح، حماس و ... درخواست کرد به مسکو سفر کنند. این دعوت نشان می دهد که موضع کرملین درباره جنگ در غزه به سود فلسطینی ها در حال تغییر است.

پایان/

۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28966

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =