سرانجام تنش میان آمریکا و ایران

کارشناسان و رسانه های غربی افزایش سطح تنش در خاورمیانه به ویژه میان آمریکا و گروه های مقاومت را در نهایت موجب رو در رویی مستقیم ایالات متحده و ایران ارزیابی می کنند.

به گزارش تحریریه، مقامات ارشد ایالات متحده در حال تدوین برنامه‌هایی برای نحوه و زمان واکنش به حمله پهپادی اخیر هستند، در همین حال مقامات ارشد نظامی پیشین با تجربه مستقیم از درگیری‌ها در خاورمیانه، به نیوزویک توضیح می دهند که چه اتفاقاتی ممکن است در پیش باشد. آنها در عین حال درباره عواقب احتمالی بدسنجی‌هایی هشدار می دهند که می‌تواند به همان جنگ تمام‌عیاری منجر شود که هم واشنگتن و هم تهران ادعا می‌کنند که سعی در دوری از آن دارند.

دیپلماسی ایرانی به نقل از نشریه نیوزویک نوشت، اخیرا ایالات متحده در تلافی آنچه حمله به مواضع آمریکا در سوریه و کشته شدن سه سرباز آن اعلام کرده اهدافی را در عراق و سوریه و یمن بمباران کرد اما بیم آن می رود که تنش به بیش از آنچه تصور می شود، گسترش یابد.

سرانجام تنش میان آمریکا و ایران

«جوزف ووتل» یک ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده که پیش از این به عنوان رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، و نیز فرماندهی نیروهای عملیات ویژه خدمت کرده، به نیوزویک گفت که مقامات ایالات متحده اکنون احتمالاً در حال "تجزیه و تحلیل و ارزیابی رهبری، فرماندهی و کنترل و هدف‌هایی در زنجیره تامین آن گروه شبه نظامی مشخصی هستند که این حمله را ساماندهی و پیاده کرده ‌است."

سرانجام تنش میان آمریکا و ایرانبا این حال، به گفته ووتل، علاوه بر اینکه دولت بایدن عملیات علیه این بازیگران غیردولتی را افزایش می دهد، احتمالاً "به دنبال هدف‌گیری مستقیم برخی اهداف ایرانی مانند فرماندهان نیروی قدس، تسهیل‌گران کلیدی و همچنین گره های فرماندهی و کنترل و لجستیک است."

جوزف ووتل، که اکنون یک عضو ارشد موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن دی.سی است، می افزاید: "تحلیل های هدف‌گیری آمریکا احتمالاً و دست کم شامل هدف‌هایی است که ربط مستقیم‌تری با ایران دارند؛ مانند برخی از دارایی‌های دریایی ایران یا احتمالاً هدف‌های ساحلی این کشور. تصمیم به زدن اهدافی در ایران یک تصمیم بسیار بزرگ است اما انتظار دارم که آن‌ها در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها باشند."

در حال حاضر فشار به کاخ سفید برای برخورد سخت تر با ایران ادامه دارد و این مساله سبب شده است تا بسیاری نگران اقدامات عجولانه ایالت متحده علیه ایران باشند. اقداماتی که می تواند به واکنش ایران منجر شود و جنگ را به سطحی برساند که همگی می گویند خواهان آن نیستند. در حالی که دو طرف دائما نسبت به تشدید تنش ها در غزه هشدار می دهند، اسرائیل نیز بر گسرش آتش جنگ در غزه إصرار دارد که تازه ترین آن احتمال حمله به رفح است. اتفاقی که می تواند به گسترش روز افزون تنش در خاورمیانه بینجامد.

سرانجام تنش میان آمریکا و ایران

در همین ارتباط «ری تکیه» عضو ارشد شورای روابط خارجی در گفت و گویی به چالش های اخیر آمریکا در منطقه پرداخته است.

آیا ایالات متحده آمریکا در یک تله تشدید تنش با گروه های شبه نظامی گیر افتاده است؟

بله، این احتمال وجود دارد. استراتژی جنگ نیابتی ایران همیشه این خطر را در خود داشته است. منطق اصلی ایران این بوده که می‌تواند درد و آسیب بیشتری را از طریق نیروهای نیابتی خود در عراق، لبنان، سوریه و یمن به دشمنانش وارد کند در حالی که هر گونه دخالت مستقیم را منکر می شود. بنابراین احتمال حملات تلافی‌جویانه به خاک خود را به حداقل می‌رساند. تا زمانی که نیروهای خود ایران درگیر نباشند، آمریکا و متحدانش تمرکز حملات خود را روی نیروهای نیابتی قرار می‌دهند، منابع بیشتری از آمریکا را به این نبرد می کشانند و نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهند. این تاکتیک از زمان شروع جنگ بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس در اکتبر موثر بوده است. مرگ سه آمریکایی دولت جو بایدن را به سمت واکنشی قاطع‌تر، از جمله هدف قرار دادن خود ایران، سوق می‌دهد.

درباره نفوذ ایران بر این گروه های "محور مقاومت" چه می دانیم، از جمله درباره گروهی که مسوولیت حمله یکشنبه را برعهده گرفت؟

در این زمینه، ابهام چشمگیری وجود دارد و پیوندهای ایران با هر یک از گروه‌های نیابتی اش متفاوت است. ایران، نزدیک‌ترین رابطه را با حزب‌الله لبنان دارد. ارتباط حوثی‌ها با ایران طی جنگ داخلی یمن تقویت شده و از آن زمان تاکنون حمایت نظامی و هماهنگی آن‌ها با حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ افزایش یافته است. در عراق، به نظر می رسد که ملقمه گروه‌های شبه نظامی شیعه، ارتباط عملیاتی قابل توجهی با ایران داشته باشد. فرض اینکه این گروه‌ها تمام این حملات را بدون آگاهی قبلی ایران انجام می‌دهند، غیرمنطقی است.

آیا ریسک رویارویی مستقیم آمریکا – ایران با تشدید حملات و ضدحملات وجود دارد؟

بله، با افزایش حملات و واکنش های تلافی‌ جویانه، خطر درگیری مستقیم بین ایالات متحده و ایران وجود دارد. اگر ایالات متحده اقدامی علیه ایران انجام دهد، جمهوری اسلامی مجبور به واکنش خواهد شد. پس از حمله پهپادی ایالات متحده که به کشته شدن فرمانده ارشد ایرانی، ژنرال قاسم سلیمانی، در ژانویه ۲۰۲۰ در بغداد شد، ایران با حمله موشکی به یک پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق پاسخ داد. دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفت به آن حمله پاسخ ندهد و بحران فروکش کرد. اما این امکان برای تشدید قابل توجه بحران وجود داشت. هیچ یک از طرفین خواستار جنگ نیستند، اما معنی اش این نیست که چنین بحرانی به جنگ مستقیم نمی انجامد. البته، در واکنش به این وضعیت، ممکن است به اقدامات دیپلماتیک و تحریم‌های اقتصادی رو آورده شود اما این اقدامات ممکن است کمتر مؤثر باشند. ایالات متحده می‌تواند علیه اهداف ایرانی خارج از ایران اقدام کند، مانند هدف قرار دادن کشتی‌های نظامی یا نیروهای نظامی آن در کشورهای دیگر مانند عراق و سوریه. با این حال، موثرترین پاسخ احتمالاً حمله مستقیم به اهداف نظامی در داخل خود ایران خواهد بود، از جمله به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با نیروهای نیابتی در منطقه سر و کار دارد. اما این کار خطرات واضحی از جمله تشدید در خاورمیانه‌ای که هم اکنون هم پرتنش است را به همراه دارد.

پایان/

۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28948

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =