رونمایی روزنامه آمریکایی از زرادخانه هسته‌ای ایران

تحلیلگر نشریه مطرح آمریکایی مدعی شد اگرچه تولید بمب اتمی و مراحل استفاده از آن روندی دقیق و سخت است اما کاری نیست که از دست مهندسان ایرانی ساخته نباشد، به همین دلیل ایران اکنون ۵ بمب اتمی تولید کرده و تا سه ماه دیگر بیش از ۱۰ عدد از آن را در اختیار خواهد داشت.

به گزارش تحریریه، «ریچارد دبلیو راهن» رئیس موسسه رشد اقتصادی جهانی و MCON LLC در تحلیلی برای روزنامه «واشنگتن تایمز» نکات جالبی را در مورد تسلیحات هسته ای ایران مطرح کرده و آورده است: ایران در شرایط کنونی احتمالا پنج بمب هسته ای دارد و ممکن است تا ماه مه (سه ماه دیگر) به اندازه بیش از ۱۰ بمب دیگر را هم آماده کند. برخی برآوردهای اطلاعاتی، در اوایل اکتبر گذشته، ادعا کردند که ایران می تواند در طی یک هفته اورانیوم غنی شده با درجه تسلیحاتی را برای یک بمب تولید کند و در طی شش هفته سوخت لازم و کافی برای پنج بمب هسته ای را داشته باشد. بیش از سه ماه از این تخمین ها گذشته است.

روزنمایی روزنامه آمریکایی از زرادخانه هسته‌ای ایران

گزارش این تحلیلگر تصریح دارد: اگر ایران بمبی داشته باشد، چرا در رسانه ها توجه کمی به آن می شود؟ ایرانیان احتمالاً نمی خواهند تا زمانی که ده ها بمبتولید کرده باشند، داشتن بمب ها را اعلام کنند همانند دیگر اقداماتشان در مکان های مختلف. اعلام تولید یک بمب اتمی غیرعقلانی خواهد بود زیرا ایالات متحده و اسرائیل تلاش قابل توجهی را برای یافتن و نابودی آن انجام می دهند اما داشتن بمب های بیشتر در مکان های متعدد موجب می شود تا تلاش ها برای نابودی این ظرفیت به طور فزاینده ای پیچیده باشد یا تقریباً غیرممکن شود.

واشنگتن به دلیل تعهدات مکرر رئیس جمهور بایدن در طی این سال ها، انگیزه زیادی برای پنهان کردن وجود بمب ایرانی دارد. باراک اوباما و دونالد ترامپ وقتی به عنوان رئیس جمهور خدمت می کردند، رویکرد مشابهی را انجام دادند. اگر دولت بایدن می خواست وجود بمب ایران را تصدیق کند، رئیس جمهور تحت فشار قرار می گرفت تا اقدام کند. اما چه عملی؟

اسرائیلی ها همچنان متعهد هستند تا به ایران اجازه ندهند که این بمب را در اختیار داشته باشد، به این دلیل ساده که اگر ایران بمب های هسته ای زیادی داشته باشد، می تواند به معنای پایان عمر اسرائیل باشد. تاکنون فرض بر این بود که اطلاعات اسرائیلی ها به اندازه کافی خوب است تا قبل از اتمام پروژه ساخت یک بمب هسته ای از سوی ایران هشدار بدهد و بتواند آن را نابود کند. در گذشته اسرائیل و ایالات متحده قادر شده بودند با از بین بردن امکانات تولید و تحقیقاتی، خرابکاری در سخت افزار و نرم افزار و ترور دانشمندان اصلی، برنامه ساخت بمب ایران را به تأخیر بیندازند.

به طور حتم ایرانیان از این شکست های قبلی تجربه آموخته اند و اقداماتی را انجام داده اند تا اطمینان حاصل کنند که آسیب پذیری های قبلی آنها تکرار نمی شود. اکنون، تردیدهایی در مورد مطلوبیت موساد (اطلاعات اسرائیلی) با توجه به شکست در پیش بینی حمله ۷ اکتبر حماس وجود دارد. اسرائیلی ها به شدت درگیر جنگ فعلی خود هستند و منابع اندکی برای آن ها جهت مقابله با دیگر تهدیدها باقی مانده است. اسرائیلی‌ها انگیزه کمی برای اعلام وجود بمب هسته ای ایرانی دارند قبل از اینکه راه توقف یا نابودی آن را پیدا کنند.

مطبوعات اغلب به میزان غنی سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی به عنوان نشانه ای برای تعداد بمب ها اشاره می کنند. بمب های هسته ای در چند اندازه تولید می شوند. یک کشور می تواند بسته به اهداف و نیاتش، تعداد بیشتری از بمب های با قدرت کمتر و یا بمبی قدرتمندتر را بسازد. بمبی در تراز قدرت بمب اتمی هیروشیمای ژاپن ممکن است با استفاده از تنها ۱۶ کیلو (۳۵ پوند) اورانیوم بسیار غنی شده ساخته می شود. برای یک بمب بزرگتر اورانیوم غنی شده بیشتر و برای یک بمب کوچکتر مواد کمتری مورد نیاز است.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، مهندسی یک بمب به مهارت بالایی نیاز دارد . مهندسان ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ توانستند این کار را انجام دهند ولی دانش لازم برای این اقدام در ۸۰ سال گذشته از هفت کشور شناخته شده هسته ای به بیرون درز کرده است. ایرانیان فیزیکدانان و مهندسان درجه یکی دارند، بنابراین شکی نیست که آنها قادر شده اند با توجه به زمان و منابع کافی، این کار را انجام دهند.

روزنمایی روزنامه آمریکایی از زرادخانه هسته‌ای ایران

یک کشور نه تنها باید بتواند بمب هایی بسازد بلکه باید آنها را برای استفاده آماده کند. یک بمب خام ممکن است در یک کامیون کوچک از یک شهر قاچاق شود. یک بمب را می توان در یک کشتی یا زیردریایی پنهان کرد. بمبی که بتواند در یک موشک، شلیک و منفجر شود و به صورت دقیق یک نقطه را هدف قرار دهد به مهارت های مهندسی بیشتری نیاز دارد اما همه این موارد فراتر از مجموعه مهارت های ایران نیستند.

با توجه به آنچه تصور می کنیم می دانیم، ممکن است که ایرانیان تا ماه مه به اندازه بیش از ۱۰ بمب عملیاتی در اختیار داشته باشند. در آن مرحله است که آنها می توانند احساس آرامش داشته باشند و آن را به جهانیان اعلام و شاید هم برای اثبات ادعا یکی از آنها را در زیر زمین آزمایش کنند. آنها تقریباً به طور قطع در زمان ریاست جمهوری بایدن می خواهند داشتن بمب خود را اعلام کنند زیرا نسبت به بی عملی او اطلاع دارند و تمایل ندارند که روی بازگشت ترامپ به کاخ سفید قمار کنند.

سوال این است که یک کشور برای احساس امنیت و کسب جسارت به چند بمب اتمی نیاز دارد؟ ایران و سایر قدرت های هسته ای -مشابه برنامه تسلیحات هسته ای ایالات متحده و روسیه- سعی می کنند برای تضمین خود هر ماه بمب های بیشتری تولید می کنند یا داشته های خود را به روز نمایند.

شاید تا دو سال دیگر بتوان هر دو طرف موضوع یعنی اسرائیل (که برای ده ها سال زرادخانه هسته ای داشته است) و ایران (که توانایی و بمب های کافی را دارد) را در وضعیتی مانند ایالات متحده و شوروی در خلال جنگ سرد تصور کرد یعنی در بن بستی مبتنی بر تخریب تضمین شده متقابل. شاید این امر سرانجام بتواند به صلح منجر شود.

پایان/

۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28924

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =