آیا ترامپ آمریکا را انزواطلب می‌کند؟

دونالد ترامپ پی در پی از اوکراین، متحدان ایالات متحده و به طور کلی از تعامل بین المللی انتقاد می کند، این دیدگاه از سوی حامیان او و رسانه های راست گرایش پوشش داده می شود و به همین دلیل تعداد آمریکایی هایی که معتقد هستند حمایت واشنگتن از اوکراین بیش از حد بوده، در حال افزایش است.

به گزارش تحریریه، شبکه NBC در یادداشت خود به مساله انزواطلبی در تاریخ آمریکا و در سیاست‌های ترامپ پرداخت و اعلام کرد که ترامپ و متحدان جمهوری‌خواه وی در حال دامن زدن به یک فشار انزواطلبی جدید در سیاست آمریکا هستند که می‌تواند رویکرد آمریکا به جهان را به شدت و با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تغییر دهد.

سال ۱۹۴۰، هنگامی که نیروهای هیتلر در اروپا حرکت کردند، گروهی از جمهوری خواهان در آمریکا در حال افزایش مخالفت با ارسال سلاح‌های آمریکایی به بریتانیا بودند و معتقد بودند که ایالات متحده منابع این کشور را برای ارسال کمک به لندن هدر می‌دهد و در عوض واشنگتن باید «آمریکا را در اولویت قرار دهد» که این موضوع ۹ سال است شعار کمپین ترامپ هم به شمار می‌رود.

در نگاه نویسنده این یادداشت، از سال‌های قبل از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، زمانی که رابرت تافت سناتور اوهایو و دیگران نسبت به دادن «چک سفید» به بریتانیا هشدار دادند، احساسات انزواطلبی تا به این میزان در ایالات متحده مورد توجه قرار نگرفته بود و حالا ترامپ و متحدانش در کنگره از همین شعار برای ارائه استدلال‌های مشابه علیه ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین که تحت تهاجم یک رژیم مستبد قدرتمند (روسیه) قرار گرفته، استفاده می‌کنند.

طبق تحلیل شبکه NBC، در نهایت حمله ژاپن به پرل هاربر به بحث در مورد بی طرفی ایالات متحده پایان داد ولی بیش از ۸۰ سال بعد، نتیجه بن بست کنگره بر سر بسته کمکی به اوکراین مشخص می‌کند که آیا آمریکا همچنان به ایفای نقش رهبری در جهان ادامه می دهد یا از اتحادهای خود عقب نشینی می‌کند و به دنبال پیشبرد منفردانه دستور کار خود است.

این در حالی است که مقامات و تحلیلگران غربی کنونی و سابق می‌گویند که اگر ایالات متحده از اتحادها عقب نشینی کند، خطر جنگ‌های منطقه‌ای یا حتی جهانی افزایش می‌یابد، اقتصاد جهانی می تواند وارد دوره پرنوسان‌تری شود و دشمنان آمریکا تلاش خواهند کرد تا در این رخنه قدم بگذارند.

Senate Luncheons

ان بی سی با اشاره به وضعیت کنونی در آمریکا آورده است در حالی که دو سال از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین می گذرد، با وجود درخواست های مکرر کیف مبنی بر اینکه سربازانش به دلیل کمبود مهمات جان خود را از دست می دهند، حامیان ترامپ در کنگره همچنان از ارسال کمک بیشتر به اوکراین جلوگیری می کنند. حتی برخی از جمهوری خواهان که از ارسال کمک بیشتر به کیف حمایت کرده بودند، از جمله حتی سناتور لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی، یک قهرمان آشکار آرمان اوکراین، موضع خود را تغییر دادند.

بر اساس نظرسنجی ها و دیدگاه تازه تحلیلگران، ترامپ پی در پی از اوکراین، متحدان ایالات متحده و به طور کلی از تعامل بین المللی انتقاد می کند و این دیدگاه از سوی حامیان او و رسانه های راست گرای پوشش داده می شود. به نظر می رسد در سه سال گذشته این موضوع بر افکار عمومی تأثیر گذاشته است.

آیا ترامپ آمریکا را انزواطلب می‌کند؟

در یک نظرسنجی جدید توسط شورای امور جهانی شیکاگو، ۵۳ درصد از جمهوری خواهان گفتند که برای آینده ایالات متحده بهتر است به جای ایفای نقش فعال، از امور جهانی دور بماند. این اولین بار در تاریخ ۴۹ ساله این نظرسنجی بوده است که اکثریت جمهوریخواهان این دیدگاه را پذیرفتند.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که در نوامبر و دسامبر انجام شد، بیان می دارد که مردم آمریکا معتقد هستند ایالات متحده حمایت بیش از حدی را از کیف ارائه می‌کند و آمار این گروه از شهروندان آمریکایی پس از آغاز حمله روسیه از دو سال پیش تاکنون، به‌ویژه در میان جمهوری‌خواهان به‌طور پیوسته افزایش یافته است.

بر اساس نظرسنجی پیو، ۴۸ درصد از جمهوری‌خواهان و مستقل‌ها می‌گویند که ایالات متحده کمک زیادی به اوکراین می‌کند. این در حالی است که تنها ۱۶ درصد از دموکرات‌ها و رای‌دهندگان متمایل به دموکرات سطح کنونی کمک‌ها را بیش از حد می‌دانند.

پایان/

۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28975

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =