آیا بایدن در برابر ایران واقعا عقب‌نشینی کرد؟

نشریه معتبر آمریکایی نوشت، واشنگتن با هدف جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی و تشدید تنش‌ها، به این امید که شرایط برای یک توافق جدید برای جایگزینی برجام در طول زمان مساعدتر شود، به یک راه حل میانه با تهران رضایت داد.

به گزارش تحریریه، نشریه «فارین‌ افیرز» در زمینه توفق غیررسمی ایران و آمریکا در زمینه فعالیت های هسته ای نوشت، بایدن در مواجهه با ایران هسته‌ای به گزینه سوم روی آورده است.

این نشریه معتبر آمریکایی افزود: پس از بیش از دو سال تلاش و شکست برای بازگرداندن توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران، به نظر می رسد دولت بایدن به این نتیجه رسیده است که این توافق فراتر از احیا است (احیا شدنی نیست).

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام در ماه نوامبر اعلام کرد: «این توافق مرده است».

در حالی که مذاکرات با شکست مواجه شد، برنامه هسته ای ایران به روش های بی سابقه و در برخی موارد غیرقابل برگشت پیشرفت کرد.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، و به‌ویژه طی دو سال گذشته، ایران به نقاط عطف مهم هسته‌ای دست یافته است. این کشور صدها پوند اورانیوم بسیار غنی شده را ذخیره کرده و هزاران سانتریفیوژ پیشرفته را نصب کرده است.

آیا بایدن در برابر ایران واقعا عقب‌نشینی کرد؟

در ماه‌های اخیر، ایران تقریباً «هیچ بهایی برای این پیشرفت‌های هسته‌ای» پرداخت نکرده است. برعکس، موقعیت ژئوپلیتیکی آن بهبود یافته است.

این کشور روابط خود را با چین و روسیه تقویت کرده و در عین حال روابط با برخی از همسایگان خود از جمله رقیب منطقه‌ای خود عربستان سعودی را عادی کرده است.

اگر دولت بایدن از طرح الف – احیای برجام – صرف نظر کرده است، از چرخش به طرح B که توسط بسیاری از تحلیلگران و همچنین مقامات اسرائیلی پیشنهاد شده است خودداری کرده است: یعنی فشارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی بر تهران.

دولت بایدن در عوض، طرح C را انتخاب کرده است، تلاشی برای جلوگیری از بدترین نتایج مناقشه هسته‌ای با ایران و در عین حال حفظ امکان حل و فصل آن در آینده.

در این چارچوب واشنگتن به دنبال جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی، اجتناب از تشدید تنش‌های خطرناکی است که می‌تواند با افزایش فشار همراه باشد و به راه‌حل دیپلماتیک ضربه بزند به این امید که شرایط برای یک توافق جدید برای جایگزینی برجام در طول زمان مساعدتر شود.

پایان/

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 26043

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =