نیاز غرب برای توافق با ایران

تحلیلگر لبنانی اعتقاد دارد ایران با برقراری روابط با بسیاری از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به کشورهای غربی ثابت کرده که بازیگر موثری است و برگ برنده های امنیتی، اقتصادی و سیاسی مهمی را در اختیار دارد؛ تهران با این برگ برنده ها، کشورهای غربی را به مجبور به بازگشت به میز مذاکره کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبد الجلیل الزبیدی» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: به نظر می رسد آمریکا به از سرگیری مذاکره با ایران نیاز دارد. هنوز هم امکان دستیابی به توافق وجود دارد. منابع ایرانی از وجود سیگنال‌های واقعی منطقه‌ای و بین‌المللی درباره امکان مذاکره برای پیش‌نویس توافقنامه که منافع آمریکا و جمهوری اسلامی بر اساس آن تامین شود، صحبت می کنند.

این منابع اعلام کردند که سفر «هیثم بن طارق» پادشاه عمان به تهران یک سفر تاریخی بود که ایران و کشورهای غربی را در محور توافق درباره برنامه هسته ای قرار داد. واقعیت هایی وجود دارد که این دیدگاه را تأیید می کند. این واقعیت ها به عنوان شاخص هایی در تهران، واشنگتن، وین و تل آویو قابل مشاهده است. به طوری که مقامات اسرائیلی این روزها نگرانی خود را از توافق هسته ای اعلام کرده اند. در این راستا در واشنگتن هم سخنانی درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا مطرح می شود. در وین هم اخباری رد و بدل می شود که نشان می دهد اختلاف میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسائل اختلافی در حال کمتر شده است.

Iranian President Raisi meets with Oman's Sultan Haitham in Tehran

این تحلیلگر نوشت: آنچه درباره دکترین ایران درباره مدیریت پرونده ها درک می کنم این است که شاخص ها نشان می دهد ایران و کشورهای غربی طی ماه های گذشته گام های بزرگی را برای تدوین پیش نویس توافق برد – برد برداشته اند. این رویکرد نزد ایران، آمریکا و کشورهای غربی وجود دارد که باید مذاکرات هسته ای به صورت سری ادامه داشته باشد تا موفقیت آمیز باشد و از فشار مخالفان داخل و خارج به دور باشد. به طور مستقیم و غیر مستقیم تماس هایی هم میان اروپایی ها و آمریکایی ها در جریان است.

محافل رژیم صهیونیستی هم ابراز نگرانی کرده اند که دولت بایدن به مرحله توافق با ایران رسیده و دو نماینده را به عمان و عراق فرستاده است تا پیام هایی را از طریق این دو کشور به ایران منتقل کنند. رژیم صهیونیستی هم «رون دیرمر» وزیر امور راهبردی و «تساحی هنگبی» مشاور امنیت ملی خود را درباره این موضوع به کاخ سفید فرستاده است. اما این رژیم در مرحله کنونی در موضع ضعف قرار دارد و قدرت لازم را برای ناکام گذاشتن مذاکرات ندارد.

طبق تحلیل رای الیوم، موضوع دیگر آن است که مذاکرات کنونی میان ایران و غرب حول توافقی می گردد که منافع همه طرف ها را به دنبال داشته باشد. این منافع به یک ضرورت مبرم تبدیل شده که فراتر از ترس رژیم اسرائیل است و نگرانی کاهش رشد کشورهای اروپایی و افزایش قیمت انرژی در نتیجه جنگ اوکراین را هم در برمی گیرد.

این تحلیلگر در بخش پایانی گزارش خود آورد: به باور من مهمترین موضوع آن است که ایران به کشورهای غربی ثابت کرده است که بازیگر منطقه ای و آسیایی فعال و موثری است. تهران برگ برنده های امنیتی، اقتصادی و سیاسی مهم را در اختیار دارد و این موضوع به طور آشکار در توافق های ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای حاشیه دریای خزر و توافق با کشورهای آسیای مرکزی و آفریقایی و آمریکای لاتین خود را نشان داده است. این توافق ها نشان داد که نه تنها ایران از فشار تحریم ها خارج شده است، بلکه در گردش چرخ اقتصاد این مناطق و همچنین اقتصاد جهانی تاثیر دارد. بازیابی جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم در حل بسیاری از بحران ها تاثیر گذار باشد.

پایان/

۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =