اروپا بر سر دوراهی آلمان یا فرانسه

به اعتقاد کارشناسان، برلین و پاریس بر سر نحوه طراحی آینده اروپا اختلافات زیادی دارند که فعلا در سایه جنگ اوکراین به چشم نمی آیند اما مجبورند هر چه سریعتر برای رفع آن فکر کنند.

به گزارش تحریریه، آلمان و فرانسه از گذشته ها دیدگاه های متفاوتی نسبت به اداره اروپا داشتند. با اینکه در دوره ای دو کشور خط مشی های نسبتا مشابهی را دنبال می کردند اما اوضاع تاحدودی متفاوت شده است. روزنامه Le Figaro فرانسه در مقاله ای به اختلافات سیاسی-نظامی میانپاریس و برلین برای طراحی آینده اروپا پرداخت و نوشت: دیدگاه های پاریس و برلین برای آینده اروپا در بسیاری از موارد در مقابل یکدیگر قرار دارند

«نیکلاس باورز» نویسنده این گزارش اعتقاد دارد که به دلیل وجود بحران های اقتصادی-اجتماعی در فرانسه، دیدگاه آلمان باورپذیرتر و واقع بینانه تر است، علاوه بر آن طبق نظرسنجی های مختلف دیگر اقوام و کشورهای اروپایی به طرح آلمانی برای ادامه راه توسعه اروپا اطمینان بیشتری دارند.

طبق این گزارش، امانوئل ماکرون در مجمع Globsec در براتیسلاوا نظرات خود را در مورد امنیت اروپا با اصرار بر وحدت قاره، حمایت از اوکراین در مواجهه با تهاجم روسیه، حاکمیت اتحادیه، به ویژه در سطح نظامی از طریق ایجاد یک ستون دفاعی اروپایی در ناتو بیان کرد..

در این چارچوب پیشنهادهای ژئوپلیتیکی ارائه شده در لاهه برای تضمین امنیت اقتصادی اروپا حول پنج محور بازار واحد، سیاست صنعتی، حفاظت، تعامل متقابل و همکاری بررسی شد.

نشست سران جامعه سیاسی اروپا در کیشنائو با گرد هم آوردن 47 کشور از بریتانیا گرفته تا ارمنستان و آذربایجان، اروپای بزرگتر را تحقق بخشید. هرچند آلمان و فرانسه روابط بسیار مستحکم و تاریخی دارند، اما با حضور دولت جدید حاکم در برلین، اختلاف ها در مورد مدیریت منابع و طرح توسعه اروپا میان پاریس و برلین روز به روز بیشتر می شود،

ممکن است در شرایط کنونی بسیاری از اختلاف های درون اروپایی به دلیل جنگ اوکراین در حاشیه قرار گرفته باشند، اما پس از مدتی به ناچار باید موضوع رقابت بر سر مدیریت اروپا بین فرانسه و آلمان حل شود.

پایان/

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =