مخالفت فرانسه با گسترش ناتو به آسیا

بدنبال مخالفت صریح رئیس جمهوری فرانسه بعنوان عضو مهم ائتلاف نظامی ناتو با گسترش دامنه این ائتلاف به آسیا و ایجاد دفتر نمایندگی آن در ژاپن، روزنامه گلوبال تایمز چین نوشت حرف مکرون در مخالفت با توسعه مرزهای ناتو به آسیا، تنها حرف او نیست بلکه بیشتر اعضای ناتو با او هم نظر هستند و بخوبی می دانند که آمریکا با این کار، فقط به منافع خود می اندیشد.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از «گلوبال تایمز» نوشت، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نگرانی‌ خود را در مورد طرح ناتو برای افتتاح دفتر نمایندگی ناتو در توکیو ابراز کرد، که کارشناسان چینی آن را اقدامی «هوشمندانه و شجاعانه» از سوی مکرون خواندند. در واقع این اظهارات مکرون نمایانگر دغدغه دیگر اعضای ناتو نیز هست و بیشتر اعضای ناتو مخالف برنامه خودخواهانه آمریکا برای کشاندن پای این ائتلاف نظامی به منطقه آسیا پاسیفیک هستند. پروژه ای که پیشاپیش آشکار است فقط به هژمونی ایالات متحده خدمت می کند و برای دیگر اعضای ائتلاف ناتو، جز افزایش مشکلات و بالا بردن هزینه ها، چیز دیگری ندارد.

فایننشال تایمز در این خصوص نوشت: مخالفت علنی فرانسه، ماه ها بحث در داخل ناتو برای ایجاد اولین پایگاه این ائتلاف نظامی در حوزه آسیا و اقیانوسیه را، بیش از پیش پیچیده کرده است.

فایننشال تایمز روز دوشنبه گزارش داد که اعتراض مکرون به ایجاد دفتر نمایندگی ناتو در توکیو به این دلیل است که او معتقد است ائتلاف امنیتی فراآتلانتیک باید بر منطقه اقیانوس اطلس شمالی خود متمرکز بماند.

مکرون با بیان این که ناتو نباید دامنه خود را فراتر از اقیانوس اطلس شمالی گسترش دهد، افزود: "اگر ما ناتو را به سمت گسترش طیف و جغرافیا سوق دهیم، اشتباه بزرگی مرتکب خواهیم شد. "

مخالفت فرانسه با گسترش ناتو به آسیا

به جز مکرون، کشورهای منظقه آسیا-اقیانوسیه نیز بارها نگرانی خود را در مورد گسترش ناتو در آسیا ابراز کرده اند. هون سن، نخست وزیر کامبوج، در طی یک مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان گفت: "ناتو فقط در غرب وجود دارد و اکنون به نظر می رسد می خواهد در منطقه آسیا و اقیانوسیه در فعالیت های مختلف مشارکت داشته باشد و نگرانی هایی را برای آسه آن ایجاد کرده است. " رسانه ها گزارش دادند.

در واکنش به اظهارات مکرون، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری گفت در مورد گسترش نفوذ ناتو در آسیا و اقیانوسیه، رویکرد اکثر کشورهای منطقه بسیار روشن است. آنها با ظهور بلوک های نظامی در منطقه مخالف هستند. این دولت ها از گسترش ناتو در آسیا استقبال نمی کنند. آنها خواهان تکرار خاطره تقابل دو بلوک در آسیا نیستند. و مطمئناً اجازه نخواهند داد که هیچ جنگ سرد یا گرمی در آسیا تکرار شود.

وانگ افزود: " آسیا فراتر از محدوده جغرافیایی اقیانوس اطلس شمالی است و نیازی به ماکتی از ناتو ندارد. با این حال، شاهدیم که ناتو برای رفتن به شرق، مداخله در امور منطقه‌ای و دامن زدن به رویارویی بلوک تلاش می‌کند. ناتو واقعاً چه می خواهد؟ "

لی شانگفو، مشاور دولتی و وزیر دفاع ملی چین نیز، طی سخنرانی در بیستمین گفت‌وگوی شانگری لا در سنگاپور، هشدار داد که تلاش برای ایجاد ائتلاف‌های مشابه ناتو در آسیا-اقیانوسیه راهی برای اغفال کشورهای منطقه و بزرگنمایی درگیری ها و رویارویی هاست. این اتحادهای کاذب آسیا و اقیانوسیه را در گردابی از اختلافات و درگیری ها فرو می برد.

سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی چینی و مفسر تلویزیونی نیز در این خصوص گفت: به راحتی می توان درک کرد که چرا ایالات متحده می خواهد ناتو تا آسیا و اقیانوسیه گسترش یابد. این کشور تاکنون یک اتحاد نظامی با کشورهای اروپایی برای مهار روسیه در غرب ایجاد کرده است و حال خواهان یک اتحاد نظامی چندجانبه در شرق برای خنثی کردن چین است.

وی یادآور شد: اکثر کشورهای اروپایی ممکن است با دیدگاه فرانسه هم نظر باشند، اما احتمالاً شهامت این را نداشتند که علناً علیه آمریکا صحبت کنند. مخالفت مکرون، تا حدی برای نشان دادن استقلال دیپلماتیک فرانسه و ترغیب دیگر کشورها به اعلام موضع در برابر برنامه خودخواهانه ایالات متحده است.

سونگ خاطرنشان کرد: از آنجا که اکثر کشورهای اروپایی در معضل بحران جاری اوکراین گرفتار شده‌اند، گسترش نفوذ ناتو ممکن است بار اقتصادی و نظامی بیش از حدی برای آنها به بار آورد.

پایان/

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 25900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =