پوست خربزه مافیای خودرو زیر پای شورای نگهبان

پوست خربزه مافیای خودرو زیر پای شورای نگهبان به بهانه حمایت از تولید ملی می تواند بر محبوبیت این نهاد مهم کشور اثر منفی شدید داشته باشد.

به گزارش تحریریه، عملکرد جسورانه شورای نگهبان در عمل به مُرّ قانون در چند سال اخیر باعث شده است برای تخریب جایگاه مردمی آن طراحی های پیچیده ای انجام شود که در تازه ترین نمونه، به بهانه حمایت از تولید داخلی، می خواهند این نهاد موثر را در مقابل مردم قرار دهند.

مجلس شورای اسلامی به دنبال آزادسازی واردات خودروهای با کیفیت خارجی با تاکید بر خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی است و مافیای خودرو که پس از 43 سال حمایت همه جانبه و صرف صدها میلیارد دلار از منابع کشور هنوز به تولید بنجل های فرانسوی مانند پژو 405 و رنو ال 90 مشغول و صدای اعتراض مردم را به عرش رسانیده است، فضاسازی و جنجال با هدف رد طرح مجلس در شورای نگهبان به بهانه حمایت از تولید داخل را در دستور کار قرار داده است.

درحالیکه در سال 1399 اقلام عجیبی مانند:

  1. 800 تن بند شلوار
  2. 800 تن بیل و کلنگ
  3. 152 تن قلوه سنگ
  4. 660 تن شلنگ
  5. 751 تن زیپ لباس
  6. 378 تن سنجاق قفلی
  7. 105 تن چکش و پتک
  8. 9 تن کیسه ادرار
  9. 385 تن آب پنیر
  10. 400 تن میوه مصنوعی
  11. 346 تن گاوآهن
  12. 2 میلین دلار طشتک
  13. 13 تن سنگ پا

با صرف میلیون ها دلار وارد کشور شده و کسی از تولید داخل نام نبرده است، درحالیکه همه این اجناس نمونه های داخلی دارند و تولید آنها بعضا در یک زیر پله هم امکانپذیر است. با این حال حمایت از تولید داخل فقط درباره خودرو معنی دار شده است و به بهانه حمایت از تولید، از انحصار و هزاران میلیارد سود بادآورده حمایت می شود.

پس از جدی شدن طرح مردمی مجلس برای کاهش شدت انحصار؛ این جریان ضدتولیدی با جنجال سیاسی و رسانه ای شورای نگهبان را تحت فشار قرار می دهد تا طرح مجلس را رد کرده و به انحصار طولانی مدت ضد تولیدی ادامه دهد.

میز کسب و کار تحریریه قویا اعتقاد دارد که انحصار در هیچ حوزه ای مفید نیست و باید کشف مزیت های کشور را به رقابت سپرد تا در زمینه هایی که مزیت وجود دارد تولید داخل انجام شده و در زمینه های بدون مزیت نسبی واردات شود که به هیچ وجه تضادی با سیاست های اقتصاد مقاومتی هم ندارد.

پایان/

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 12417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      سلام, آقایون شورای نگهبان لطفا بفکر مردم مظلوم و ستم کش باشین .انحصار در تولید این فرقون های داخلی باعث سرخوردگی و خمودگی اجتماعی میشود.اردیبهشت ماه یک کوییک آزاد از نمایندگی خریدم که قرار بود 60 روز کاری یعنی 20 تیر تحویل بشه هفته گذشته با کلی بحث و درگیری با 50 روز تاخیر با منت و خفت و بدون 1 ریال سود تاخیر دریافت کردم .بعدا معلوم شد متاسفانه برای بالا بردن قیمت , ماه ها ماشین رو توی آفتاب بیابون احتکار کرده بودن که با دیدن ماشین حس حقارت بهم دست داد .زیر تمام لاستیک های دور درب پر از خاک بود و برچسب ها هم از فشار آفتاب کتده شده بودن. حالا که سیستم و خودرو ساز منو اینجوری تحقیر میکنه من چجوری بار ارباب رجوع درست رفتار کنم و ............
    • یوسف IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      سلام به جای ۸۰میلیون نفر تشکر میکنم از کسانی که کمک میکنن تا این طرح به نتیجه برسه این چند تا کمپانی بنجول ساز و گرون فروش هم کمی حس رقابت داشته باشن و یه خودرو درست حسابی تولید کنن با شرایط پرداخت مناسب نه قرعه کشی رقم های فضایی
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 0
      خرید ماشین برا مردم کلا ارزو شده خرید خونه رو هم به فراموشی سپردن یکی از راههای اینکه دولت بخواد انقلابی بودنش رو نشون بده همین سامان دادن به بحث خودرو
    • مسعود IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 0
      خودروهایی که قرار بوده وارد شوند قیمت های میلیاردی دارند و عملا مشکل مردم معمولی را حل نمی کنند و به درد مرفهین بی درد خواهند خورد و باعث فاصله طبقاتی بیشتر می شوند و ارز بر نیز هستند.