از شوک مسکن اشتراکی تا رونق بازار لوازم خانگی دست دوم

در سایه افزایش شدید قیمتها در کنار انتشار اخبار مسکن اشتراکی موج جدید تقاضا در بازار لوازم خانگی دست دوم شکل گرفت.

به گزارش تحریریه، وضعیت نابسامان اقتصادی کشور بر هیچکس پوشیده نیست؛ وضعیتی که مسببان فراوان و گوناگونی دارد؛ از ناکارآمدی و بی‌کفایتی مسوولان تا تحریم‌های اقتصادی. اخیرا همه‌گیری و شیوع کرونا هم مزید بر علت شده است.مسوولان کشور مسکن را پیشران و لکوموتیو اقتصاد کشور می‌دانند. اما این لکوموتیو فرسوده نیازمند تعمیرات اساسی است.

در همین راستا به دلیل گرانی لوازم خانگی ایرانی و خارجی، گرایش مردم به خرید اثاثیه دست دوم از سمساری‌ها بیشتر شده است.  

 رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان   با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات دست دوم روی آورده‌اند، گفت: البته اثاثیه دست دوم هم به دنبال گرانی لوازم خانگی نو دستخوش تغییراتی شده و اقشار ضعیف جامعه نمی‌توانند، لوازم خانگی دست دوم را ارزان تهیه کنند.  

بیشترین کالاهای دست دوم که خریداری می‌شود، اول لوازم صوتی تصویری و یخچال و فریزر هستند و وسایل چوبی مثل مبلمان و سرویس خواب در اولویت‌های بعدی هستند.  

عبداللهی فرد درباره آسیب‌های ناشی از کرونا به این صنف نیز اظهار کرد: با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، صنف سمساران نیز متحمل آسیب‌های جدی شد، چرا که با شیوع این ویروس، خانواده‌ها به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به ندرت اجازه ورود افراد غریبه به خانه خود را می‌دهند.  

البته به گفته وی آسیب اصلی به این صنف به دلیل کرونا نبوده، بلکه به خاطر فعالیت اپلیکیشین‌های مجازی بوده که محور فعالیت‌شان در راستای خرید و فروش اجناس دسته دوم تعریف شده و فعالیت آن‌ها باعث ریزش چشمگیر اعضای صنف سمساران شده است. اما افزایش تمایل مردم به کالاهای دست دوم به دلیل گرانی، نتوانسته آسیب‌های ناشی از کسب و کارهای مجازی را جبران کند.

از سوی دیگر قیمت خانه تا جایی افزایش را به خود دیده که دیگر خرید آن برای اقشار متوسط جامعه ممکن نیست و به یک رویا بدل شده است. آخرین آمارها حاکی از آن است که اجاره‌ها نسبت به پاییز ۹۸ افزایش ۸/۴۴ درصدی و متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نیز در این مدت ۸/۱۱۳ درصد رشد داشته است. این امر موجب شده تا افرادی که قبلا قادر به خرید خانه بودند، حالا با همان بودجه تنها قادر به خرید چند دانگ از همان خانه هستند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک هم با تایید معاملات دانگی مسکن در تهران گفته: «وقتی پول نباشد، مردم مجبور هستند مسکن را به صورت دو یا سه نفری بخرند. مثلا سه تا دو دانگی. تا کم‌کم بتوانند به صورت مستقل مسکن بخرند.» هرچند قدرت خرید مسکن پایین آمده و این روزها با خرید دانگی مسکن می‌توان صاحب خانه شد، اما خریدار و فروشنده باید مشکلات دیگر ملک شریکی را به گردن بگیرند، چون توانایی خرید مسکن را به صورت مستقل ندارند.

پایان/

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 12440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =