دشت شگفت انگیز کشاورزی ایران با ظرفیت 350 میلیون نفر

استان خوزستان با دارا بودن 2 میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی، ظرفیت تامین امنیت غذایی 350 میلیون نفر را دارد.

به گزارش تحریریه، موضوع امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات استراتژیک و اساسی کشاورزی مثل گندم، جو، برنج، دام و غیره از موضوعاتی است که از یک سو در اسناد و قوانین بالادستی به صراحت بدان اشاره شده است و از تکالیف قانونی دولت ها به شمار می رود و از سوی دیگر، همواره از مهمترین مطالبات بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب از مسئولان دولتی و کشاورزان در بخش کشاورزی بوده است.

بررسی ها نشان می دهد یکی از مناطقی که می تواند به تنهایی امنیت غذایی کشور را تأمین کند، استان خوزستان است که طبق برآوردها این استان می تواند امنیت غذایی 350 میلیون نفر را تأمین کند. در این باره حجت الاسلام و المسلمین موسوی فر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان می گوید: به خاطر اقلیمهای مختلف که استان خوزستان وجود دارد، هرگونه درخت و میوه ای اعم از نخل، مرکبات، صیفی جات، آلبالو، هندوانه و غیره را می توان کاشت و نکته بسیار جالب درباره ظرفیت کشاورزی استان خوزستان این است که بنابر مطالعات صورت گرفته توسط برخی کشورها (انگلیس) قبل از انقلاب، چنان چه ظرفیت کشاورزی استان خوزستان فعال شود، می تواند فقط این استان 350 میلیون نفر را تغذیه کند. این در حالی است که با کمال تاسف باید گفت در چند سال اخیر به جایی رسیده ایم که چندین میلیون تن گندم از کشورهای خارجی وارد می کنیم. وقتی برنامه ریزی دقیق نداشته باشیم متاسفانه چنین اتفاقاتی می افتد و جوان به جای این که به کشاورزی بپردازد در سایر بخش ها به فعالیت می پردازد.

یکی از ظرفیت های مهم استان خوزستان برای تأمین اقتدار و امنیت غذایی کشور آن است که این استان دارای 2 میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی برای کاشت انواع محصولات کشاورزی است؛ در این باره آیت الله فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری، معتقد است: ما مشکلی در استان خوزستان نداریم اگر از ظرفیت های این استان درست استفاده شود! به تعبیر رهبر انقلاب «اگر ۲ میلیون هکتار زمین کشاورزی خوزستان، درست احیا شود، خوزستان می‌تواند مسأله اقتصاد بدون نفت را مدیریت کند».

در این راستا، دستور احیای 550 هزار هکتار از این اراضی توسط توسط مقام معظم رهبری در سال 1376 داده شد که تا الان حدود 300 هزار هکتار احیاء شده است و تکمیل این طرح به گفته صادق خلیلیان استاندار خوزستان می تواند نقش تعیین کننده ای در ایجاد تولید پایدار گندم در کشور داشته باشد. خلیلیان در این باره می گوید: ساختار اجرایی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال 88 تهیه و کار از همان زمان شروع شد، در سال 88 و 89 حدود 77 هزار هکتار از این طرح به اتمام رسید و 100 هزار هکتار دیگر نیز در دست اقدام بود، اما در دولت یازدهم و دوازدهم علی‌رغم اختصاص اعتبار فراوان از محل صندوق توسعه به این طرح، تنها فاز نخست‌ به اتمام رسید و فقط 295 هزار هکتار تکمیل شد.

حال ممکن است این سوال مطرح شود با توجه به کمبود آب استان خوزستان در ماه های اخیر، آیا آب خوزستان برای کشاورزی 2 میلیون هکتاری کفایت می کند یا خیر؟ در پاسخ باید گفت حدود 40 درصد منابع آبی کشور و نزولات آسمانی (حدود 200 میلیارد متر مکعب) در حوزه آبخیز استان خوزستان و استان های همجوار واقع است که به اذعان کارشناسان چنانچه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به خوبی در این مناطق اجرا شود و با استفاده از فناوری های روز برای جلوگیری از تبخیر و هدررفت آب جلوگیری به عمل آید، نه تنها می تواند نیاز آبی این اراضی کشاورزی را تأمین کند بلکه می تواند آب شرب انسان ها و دام ها نیز تامین نماید و در واقع یکی از راه های موثر برای رفع مشکل کم آبی  استان خوزستان و امنیت غذایی کشور با توجه استعدادهای کشاورزی این استان، آبخیزداری و مدیریت بهینه منابع آب و خاک خواهد بود.

پایان/

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 12526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =