تزلزل حزب عدالت و توسعه با اجرای دستورات IMF

سیاست حزب عدالت و توسعه در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پایبندی این جریان به سیاست های صندوق بین المللی پول و بانک های بین المللی و بی توجهی به اقشار متوسط و فقیر سبب شکست این جریان در انتخابات اخیر مراکش شد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «البناء» لبنان در بخشی از گزارش خود به قلم «جمال زهران» استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل نوشت، اخوان المسلمین مغرب در انتخابات اخیر مغرب که روز هفدهم شهریور ماه برگزار شد در بین احزاب این کشور به رتبه هشتم رسید. تعداد کرسی های آنها از ۱۲۵ به ۱۲ عدد کاهش یافت. این شکست دردناکی برای اسلام گرایان مغرب است و این حزب از طریق صندوق آرا قدرت را از دست داد. این در حالی است که آنها طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ با کسب اکثریت پارلمان موفق شده بودند با ائتلاف سازی با دیگر احزاب قدرت را در دست گیرند و دولت تشکیل دهند.

روزنامه البناء لبنان درباره دلیل شکست حزب عدالت و توسعه مغرب در انتخابات پارلمانی این کشور نوشت، نخستین دلیل شکست این جریان پذیرش غیر مشروط عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبادل گشایش سفارتخانه و کنسولگری میان مغرب و رژیم صهیونیستی از سوی این جریان بود. این موضوع در تعارض با مسوولیت اسلامی و عربی مغرب است. این اقدام حزب عدالت و توسعه مغرب، سوال هایی را درباره پایبندی این حزب به مساله فلسطین مطرح کرده است. این اقدام سبب شد که شکاف بسیاری میان مردم مغرب با این حزب ایجاد شود زیرا مردم این کشور مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

اعضای این حزب احساس می کردند که امضای عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی آنها را نجات خواهد داد و پوششی را فراهم می کند تا به حضور خود در قدرت ادامه دهند. اما آنها با مخالفت مردمی در سراسر مغرب روبرو شدند و مردم بر خلاف پیش بینی آن ها رای دادند. اگرچه موضع مردم با موضع رسمی اخوان المسلمین در تعارض بود اما حزب منافع تنگ نظرانه خود را بر اصول و مسائل اساسی امت اسلامی ترجیح داد.

به نوشته روزنامه البناء، موضوع دیگری که در شکست آن ها نقش داشت نارضایتی مردم از سیاست هایی بود که دولت وابسته به حزب عدالت و توسعه طی ۱۰ سال گذشته در پیش گرفت. این سیاست ها در راستای منافع طبقه متوسط و فقیر جامه مغرب نبود. آنها همواره از سیاست های صندوق بین المللی پول و بانک های بین المللی حمایت کردند و به سیاست سرمایه داری وحشیانه که به ضرر بسیاری از مردم است، اعتماد کردند. این سیاست ها شکافی را میان مردم و آنان به وجود آورد و سبب شکست آنها در انتخابات پارلمانی اخیر شد.

پایان/

۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =