محافل اقتصادی اردن به دنبال تقویت روابط با سوریه

بسته شدن گذرگاه های مرزی اردن و سوریه بر روی کامیون های دو کشور زیان های بسیاری برای اقتصاد اردن به دنبال داشته است و با توجه به این زیان ها، اکنون محافل اقتصادی اردن دولت این کشور را زیر فشار قرار داده اند تا روند عبور و مرور کالا بین سوریه و اردن را تسهیل سازد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت، «ضیف الله ابوعاقول» رییس سندیکای صاحبان شرکت های ترخیص و حمل کالا با هدف تسهیل و تقویت روند تجارت و ترانزیت کالا میان سوریه و اردن، خواستار لغو عوارض گمرکی کامیون های اردنی و سوری و اجرای یادداشت های تفاهم و توافقنامه های گذشته میان دو کشور شد.

وی در بیانیه ای که خبرگزاری رسمی اردن هم آن را منتشر کرد بر ضرورت اجازه دادن به کامیون های اردنی، سوری و لبنانی برای ورود به داخل سرزمین های یکدیگر با هدف بهبودی روند تجارت و انتقال ترانزیت و راه اندازی ناوگان اردن تاکید کرد. او گفته است اقدامات کنونی برای شرکت های ترخیص و انتقال کالاهای اردن زیان های بسیاری به همراه دارد و این موضوع موضوع سبب می شود خزانه اردن میلیاردها دلار از درآمدهای حاصل از عوارض کمرگی و مالیات را از دست بدهد و در مسیر جذب سرمایه گذاری ها برای استفاده از بندر العقبه برای انتقال کالا مانع ایجاد شود.

به نوشته روزنامه العرب، اردن از طریق استفاده از گذرگاه های مرزی با سوریه تلاش می کند اقتصاد نابسامان خود را بهبود بخشد. محافل تجاری اردن فشار خود را به دولت این کشور افزایش داده اند تا روند عبور و مرور کالاها به سوریه را تسهیل کند. 

تجارت ترانزیت از موانع مختلفی در بسیاری از گذرگاه های مرزی اردن و سوریه رنج می برد. زیرا عوارضی که اردن بر کامیون های سوریه اعمال می کند، بسیار بالا است. گزارش سالانه مرکز گمرک اردن نشان می دهد، تعداد داده های ترانزیت ثبت شده در سال گذشته تقریبا ۱۷۰ هزار مورد بوده است. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۹  میلادی ۲۰۱ هزار مورد بوده است که با کاهش ۱۵.۵ درصدی روبرو شده است.

 روزنامه العرب در بخش پایانی گزارش خود آورد: طی سال های بحران سوریه روند مبادلات تجاری میان اردن و سوریه به تدریج کاهش یافت. این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ این دو کشور حدود ۶۱۵ میلیون دلار مبادلات تجاری داشتند. اکنون اردن تلاش می کند با استفاده از گذرگاه مرزی اصلی بین دو کشور شرایط اقتصادی ناگوار خود را بهبود بخشد اما هنوز هم موانعی در این مسیر وجود دارد. پیش از بحران سوریه گذرگاه های مرزی اردن دارای ۱۷۲ دفتر برای ترخیص بار بود که حدود ۶۰۰ تن در آن مشغول کار بودند و روزانه حدود ۵ هزار کامیون از این مراکز عبور می کردند. اردن اجازه می داد که کامیون های سوریه وارد این کشور شوند و دهها کامیون سوریه بارهای سبزی و میوه خود را به این کشور منتقل می کردند و اردن هم از طریق مرزهای سوریه  کالاهای بومی خود را به ترکیه، لبنان، اروپا صادر می کرد و  گردشگری میان دو کشور رونق داشت.

پایان/

۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
کد خبر: 12639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =