رسوایی و فرار سامانه های موشکی آمریکا از عربستان

شکست سامانه های پاتریوت و تاد آمریکا در مقابله با موشک های انصارالله موجب شد تا واشنگتن و تجهیزات نظامی آن در سطح جهانی رسوا شوند؛ به همین دلیل ایالات متحده برای جلوگیری از رسوایی بیشتر سامانه های موشکی خود را از عربستان خارج کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود به قلم «فاطمة عواد الجبوری» نویسنده و تحلیلگر عراقی درباره دلایل آمریکا برای خارج کردن سامانه های موشکی خود از عربستان نوشت، پس از شکست آمریکا در افغانستان، این کشور تصمیم گرفت سامانه های موشکی پاتریوت خود را از عربستان خارج سازد. آمریکا در این زمینه به درخواست «ترکی فیصل» وزیر اطلاعات سابق عربستان برای باقی گذاشتن تجهیزات جنگی در عربستان و پایبندی به تعهدات خود به ریاض توجهی نکرده است.

در سال های اخیر آمریکا چندین هزار نیروی جنگی را در پایگاه هوایی «امیر سلطان» عربستان مستقر کرد. همچنین آمریکا پس از حمله های گروه انصارالله یمن به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو و تعطیلی این تاسیسات به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین خود سامانه پدافند هوایی پاتریوت و تاد را در عربستان مستقر کرد تا موشک های بالستیک یمن را رهگیری کنند. عربستان پذیرفت که هزینه این جنگ افزارها را بپردازد و ترامپ ها این هزینه را ده برابر افزایش داد.

تنها یک هفته پس از استقرار این سامانه های هوایی در عربستان باز هم گروه مردمی انصارالله یمن اراضی عربستان را هدف قرار گرفت و این سامانه ها در رهگیری موشک ها و پهپادهای یمن شکست خوردند. در سال ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بر دامنه حمله یمنی ها به عربستان افزوده شد و این حمله ها کارآمدی خود را به اثبات رساند. 

این تحلیلگر عراقی افزود: از سوی دیگر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان که در متوهم بود که جنگ یمن بیشتر از دو هفته طول نخواهد کشید، پس از سال ها نتوانست هیچ منطقه‌ای را از دست یمنی‌ها خارج سازد، بلکه این یمنی‌ها بودند که در برخی موارد وارد خاک عربستان شدند و دستاوردهای راهبردی را نصیب خود کردند. 

US Patriot Missile Relocation To Iraq From Saudi Arabia: Grounds, Obstacles

همچنین عربستان به دلیل رقابت با امارات در حمایت از نیروهای محلی فعال در سرزمین های یمن هم شکست خورد. امارات برای خود نیروهای شورای انتقالی جنوبی را تشکیل داد و عربستان هم از نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن حمایت کرد. این نیروها با هم به رقابت پرداختند و مناطق حضور آنها شاهد تنش ها و درگیری های بوده است. این در حالی است که نیروهای انصارالله توانستند دولت قانونی خود را در صنعاء تقویت کنند و سرزمین های بسیاری را زیر کنترل خود در آورند و در مسیر برقراری ثبات بیشتر گام نهند.

در چنین شرایطی آمریکایی‌ها عقب نشینی سامانه های خود از عربستان را اینگونه توجیه می کنند که می خواهند عربستان را مجازات کنند، اما دلیل واقعی این عقب نشینی فراتر از این مسئولیت بیشتر است زیرا ناکارآمدی این سلاح ها در برابر سلاح های انصارالله به اثبات رسیده است. سامانه های پاتریوت و تاد آمریکایی نتوانسته است مانع فرود آمدن موشک های انصارالله در عربستان شوند. این موضوع آمریکا را در سطح جهانی رسوا کرده و برای جلوگیری از رسوایی بیشتر سامانه‌های موشکی خود را از عربستان خارج کرده است.

موضوع شگفت آور این است که عربستان پس از تصمیم آمریکا برای خارج کردن سامانه های موشکی خود از این کشور قرار است از یونان سامانه پاتریوت وارد کند؛ گویا این کشور هم تا به این لحظه هم این موضوع را درک نکرده است که مردم مظلوم همه سلاح های پیشرفته جهان از جمله گنبد آهنین را در اسرائیل و موشک‌های پاتریوت آمریکا را در عربستان شکست داده‌اند.

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =