زیان دهی بانکهای دولتی به روایت ترازنامه ها

خاندوزی در راستای وعده افشای صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، صورت‌های مالی چهار بانک دولتی دیگر را پس از صورت‌های مالی بانک ملی ایران منتشر کرد.

به گزارش تحریریه، از نکات جالب ترازنامه‌ها، زیان انباشته حدود ۵همتی بانک مسکن، ۸همتی بانک کشاورزی، ۲همتی بانک توسعه صادرات و ۵۰۰میلیارد تومانی بانک صنعت و معدن است.
سرمایه ثبتی بانک کشاورزی حدود ۲۰همت، مسکن ۱۳همت، صنعت و معدن ۶همت و توسعه صادرات ۵.۵ همت است. از طرفی، بانک کشاورزی بیش از ۳۶همت، مسکن حدود ۳۰همت مطالبه از اشخاص دولتی دارند!
نقطه مشترک هر چهار بانک، سودده بودن در عملیات بانکداری است. بانک مسکن ۶همت، کشاورزی ۶.۹همت، صنعت و معدن ۵.۳همت و توسعه صادرات حدود ۹۰۰میلیارد تومان درآمد مشاع در ۱۳۹۹ کسب کرده‌اند.
بانک مسکن با وجود اینکه در ۱۳۹۸، ۹میلیارد تومان خالص درآمد کارمزدهایش بود، سال گذشته با زیان ۱۸۲میلیارد تومانی همراه شده است. این در حالی است که سه بانک دیگر، با رشد در این بخش همراه بوده‌اند.
دو بانک مسکن و صنعت و معدن در مبادلات و معاملات ارزی به ترتیب حدود ۵۵۰ و سه هزار ۶۶۰میلیارد تومان زیان ثبت کرده‌اند.
در نتیجه بانک مسکن سال گذشته را با زیان خالص ۱.۷همتی به پایان برد. بانک کشاورزی با ۳۳، صنعت و معدن با ۶۹ و توسعه صادرات ایران ۱۵۴میلیارد تومان سود خالص کسب کردند.
همچنین تعداد کارمندان بانک‌های مسکن ۱۲هزار و ۱۳۲، صنعت و معدن هزار و ۱۳۷، توسعه صادرات هزار و ۱۰۱ و کشاورزی ۱۴هزار و ۹۳۱نفر اعلام شده‌اند.

پایان/

۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 12884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =