ابتکار پیچیده جدید برای تحریم کامل ایران و افزایش نجومی قیمت دلار

طرحی پیچیده برای نجومی سازی قیمت دلار در دستورکار آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، بی توجهی ایران به آغاز مذاکرات هسته ای به دلیل تمرکز بر احیای اقتصاد باعث شده است تا آمریکا با دو ابزار پیچیده وارد کارزار شود. این کشور با اخلال در روند ورود دلار به کشور با مدیریت میدانی عوامل غیردولتی موثر در بازار ارز، و فشار روانی بر خرید نفت ایران ازسوی چین به دنبال افزایش فشار روانی برای افزایش شدید قیمت دلار و برهم زدن راهبرد مذاکراتی دولت سید ابراهیم رئیسی با ایجاد ناامیدی از تغییر در میان مردم است.

درآمدهای ارزی کشور نسبت به تابستان سال 1399 تقریبا 10 برابر شده است و انتظار می رود مشکل ورود ارز به کشور کاملا حل و فصل شود که در مذاکرات آتی احتمالی و یا اساسا میل ایران برای مذاکره اثر قابل توجهی دارد. آمریکا به دلیل بی اثر شدن رژیم تحریم ها تاگزیر است این کارت دولت رئیسی را با ایجاد بحران جدید ارزی بسوزاند و این مهم تنها دلیلی بود که باعث شد دولت روحانی دلار را در اعداد پایین تحویل ندهد و بدنامی دلار بالا در لحظه واگذاری دولت را به دلیل تبدیل آن به ابزاری برای تخریب دولت سیزدهم، به جان خرید.

آمریکا و شبکه ارزی غیردولتی داخلی به دستکاری نرخ ارز روی آورده و خبرسازی کودکانه ای را در پیش گرفته اند که نشان می دهد دست آنها تا چه اندازه در اعمال فشار واقعی بر ایران خالی است. این نقش آفرینی را خبرگزاری رویترز برخلاف عرف معمول رسانه های غربی به نقل از منابع بی نام و نشان آغاز کرده است.

بازی رویترز!

مقامات آمریکایی و اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده‌اند که ایالات‌متحده به منظور کاهش واردات نفت چین از ایران با مقام های پکن مذاکراتی انجام داده است. این خبر به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی اعلام شده است که در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده‌اند، آمریکا با هدف کاهش واردات نفت چین از ایران با پکن مذاکرات دیپلماتیک انجام داده است.

رویترز به نقل از مقام های آمریکایی نوشته است، ایالات‌متحده از اینکه چین از ایران نفت وارد می‌کند، مطلع است و به مجازات مقامات و شرکت‌های دخیل در نقض قوانین تحریم ایران ادامه می‌دهد. با این حال به عنوان بخشی از سیاست ایران، با چین مذاکره دیپلماتیک برقرار کردیم تا روش های موثرتری برای حل نگرانی‌ها بیابیم. یک مقام اروپایی به رویترز گفت که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر ماه ژوییه خود به چین موضوع واردات نفت از ایران را مطرح کرده است.

واقعیت چیست؟

واقعیت این است که یک مذاکره ساده و بی نتیجه انجام شده و به همین دلیل رخبرگزاری انگلیسی ویترز ننوشته است که جواب چینی ها چه بوده؟ چون چینی ها این درخواست را حتی بررسی هم نکرده اند.

در روزهای اوج گیری رقابت تسلیحاتی چین و آمریکا و تشکیل اتحاد سه گانه با انگلیس و استرالیا علیه این کشور، پذیرفتن درخواست تحریم ایران از سوی چین آنهم در دولت رئیسی که نگاه به شرق دارد حتی به شوخی هم شباهت ندارد و تنها نشانی از قدرتمند بودن شبکه غیررسمی همراه با تحریم غرب در داخل ایران است که می تواند از چنین اخباری برای برهم زدن بازار ارز استفاده کند.

عدم حذف دلار 4200 تومانی توسط دولت رئیسی باعث شده است شبکه سیاسی مقابل دولت در برهم زدن بازار ارز منافع اقتصادی هم داشته باشد و لازم نیست برای آزار دادن بازار در دوره دولت سیزدهم از خود هزینه کند. این بزرگترین لطفی است که تیم اقتصادی دولت رئیسی با حفظ ارز ترجیحی به مخالفان دولت کرده است.

چنانکه میز اقتصاد تحریریه بارها بررسی کرده است، در صورت حذف دلار 4200 تومانی که مانند بمب در حال تخریب اقتصاد است، انگیزه اقتصادی فعالان بازار در حوزه نهاده های دامی که سالانه نزدیک به 10 میلیارد دلار رانت دریافت می کنند که به اندازه 25 درصد بودجه دولت است، از بین رفته و ناگزیر می شوند برای ایجاد اخلال در بازار هزینه کنند، اما هم اکنون منفعت اقتصادی هم دارند. با حذف دلار 4200 تومانی بازارهای روغن، مرغ، و لبنیات آرام شده و قیمت دلار بازار نیز کاهش خواهد یافت.

انتظار می رود تا دولت رئیسی برای حذف دلار 4200 تومانی با تعیین رئیس جدید بانک مرکزی گام های عملی بردارد.

پایان/

۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 12898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 1
      هر روز خبر گزاری ها اخبار جعلی مثل فلان خودرو قیمتش فلان قدر بالا رفت و یا برنج امسال افزایشی شد بنظر من دست هایی پشت پرده هستند که از این اخبار دروغ بهره میبرند ..و به مردم استرس وارد میکنند . و شاید هم شبکه صهیونیستی با گل الود کردن اب قصد و غرضی درایجاد تورم در ایران و لبنان و عراق دارند؟؟؟
    • بازنشسته ایرانی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 0
      شمارا به خدا قسم میدهم لطفاً دست دلالان سوداگر را از بازار دلار سکه ماشین سیمان آهن پتروشیمی فرابورس وووووو سفره مردم قشرضعیف جامعه قطع کنید لطفاً لطفاً لطفاً بفریاد مردم برسید
    • علی IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 0
      چرا تیتر خبر جذاب و جنجالیه،ولی متن خبر درست بر عکس تیتر است.با این کار وقیحانه در پی جذب مخاطبند.راه های دیگری برای پول درآوردن هم هست!!!!
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      4 0
      اینهمه مقدمه چینی یکبار بگویید دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنید.
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 0
      دلار بزودی قیمتش میاد پایین پایین
    • حمید IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      2 2
      درود بر دولت سیزدهم مرگ بر دشمنان انقلاب اسلامی داخلی و خارجی
    • ک م IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      2 0
      می شه یکی از مسئولین توضیح بده چطوری با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی که باید جایگزینش دلار هایی با نرخ چند برابر باشد، قیمت ها پایین می آید؟ !! مردم را فریب ندهیم بهتر است بجای حذف صورت مسئله، مافیای فساد و رانت رو بخشکانند نه اینکه مردم رو از کالای ارزان محروم کنند.
    • Somaye Hoseini IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 0
      تو قرن بیست ویکم با ترفند های اقتصادی فرسایشی نمیشه مملکت اداره کرد ...پس این نخبه های منتقد الان کجا رفتن.
    • یکی از مردم IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 0
      با همه دنیا بخاطر چین و روسیه ملعون درافتادید که اونها پیشرفت کنند؟! سودش هم که برای شما مشخصه فقط بیچاره مردم ایران قربانیان این جنگ قدرتها و طمعکاران داخلی