افزایش سرسام آور هزینه دانشجویان در ترکیه

بلومبرگ در گزارشی نوشت افزایش سرسام آور اجاره اسکان دانشجویان یکی از جمله فشارهای فزاینده پیش روی دولت اردوغان در ترکیه است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «بلومبرگ» در گزارشی نوشت، افزایش هزینه های اسکان دانشجویی در ترکیه آخرین مشکل پس از محدودیت های قرنطینه ای برای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور است که پس از تبدیل شدن یک پارک استانبول به اردوگاه اعتراضی در هفته های گذشته با انتقادات فزاینده ای روبه رو است.

دانشجویان برای نشان دادن خشم خود در رسانه های اجتماعی از هشتگ (#barinamiyoruz) یا «ما نمی توانیم پناه بگیریم» استفاده می کنند. نزدیک به 800 خوابگاه دولتی، حدود 720 هزار  از 8 میلیون دانشجوی دانشگاه را در خود جای می دهند اما برای بسیاری از بقیه اجاره ها امسال افزایش یافته است زیرا کسانی که در دوران همه گیری به خانه رفته اند، به دنبال مسکن هستند.

«فتحی آسیکل» نایب رئیس حزب مخالف جمهوری‌خواه، دولت را متهم کرد که «میلیون ها دانشجو و خانواده های آنها را از حق اولیه مسکن محروم کرده است. وی گفت: «هزینه خوابگاه های خصوصی یا خانه های اجاره ای دو یا سه برابر شده است».

رئیس جمهوری ترکیه اعتراض و انتقاد در استانبول را «کمپین دروغین» خواند. اردوغان گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه، مکان های خوابگاهی را برای جای دادن نزدیک به یک میلیون نفر افزایش داد. «محرم قصاب‌اوغلو» وزیر ورزش و امور جوانان ترکیه که بر خوابگاه های دولتی نظارت دارد، همه گیری کرونا را مقصر این موضوع دانست.

دولت اردوغان که حمایت خود از دانشجویان را به دلیل محدودیت هایی که بیماری کووید19 در اقتصاد داشت، کاهش داد، او سال گذشته اعتبارات را برای بازگرداندن رشد اقتصادی افزایش داد. اما این سیاست به کاهش ارزش و رکود لیر منجر شد، به گونه ای که لیر یک پنجم ارزش خود را در سال 2020 و امسال نیز 16 درصد دیگر را از دست داد. بدترین عملکرد در بین بازارهای نوظهور در بازار املاک احساس می شود.

بر اساس محاسبات بلومبرگ با استفاده از داده های بانک مرکزی، قیمت های منزل مسکونی در ماه جولای سالانه 12 درصد افزایش یافت که نوزدهمین افزایش ماهانه متوالی است. قیمت اسمی مسکن سالانه 31 درصد افزایش یافته است، در حالی که تورم آن ماه 19 درصد بود.

قیمت ها در بازار اجاره با سرعت بیشتری افزایش یافته است. بر اساس اطلاعاتی که مرکز تحقیقات بتام دانشگاه «دانشگاه باغچه‌شهر» (Bahcesehir) و وب سایت املاک و مستغلات «صاحیبیندن» (Sahibinden.com) به طور مشترک منتشر کرده اند، درخواست برای قراردادهای جدید در ماه اوت سالانه 35 درصد در سراسر کشور و بیش از 50 درصد در استانبول ، بزرگترین شهر ترکیه، افزایش یافته است.

پایان/

۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =