آیا نفت 100 دلاری در راه است؟

بحران و کاهش عرضه گاز باعث شد تا قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۳ سال گذشته برسد و کارشناسان از احتمال افزایش قیمت نفت در آینده خبر می دهند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Californianewstimes» نوشت قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۳ سال گذشته رسید چرا که کاهش گاز بر بازار نفت تاثیر داشته است. انتظار می رود قیمت نفت تا 100 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

قیمت نفت در روزهای اخیر به بالاترین سطح خود در سه سال گذشته رسید زیرا تقاضا برای اقتصاد جهانی افزایش یافت و انتظارات از گسترش بحران گاز طبیعی به سایر کالاها تاثیر گذاشت.

برنت در شاخص بین المللی با ۱.۴ درصد افزایش به ۷۹.۲۲ دلار در هر بشکه برای پنجمین روز متوالی رسید. قیمت برنت امسال حدود ۵۰ درصد و در ماه جاری ۹ درصد افزایش یافته است.

«گلدمن ساچه» یکی از بانفوذترین بانک ها در بازار کالا، گفت که انتظار دارد روند صعودی ادامه داشته باشد و پیش بینی می کند که قیمت برنت تا پایان سال به ۹۰ دلار در بشکه برسد.

این بانک افزود: کسری فعلی عرضه و تقاضای جهانی نفت بیشتر از حد انتظار است و تقاضا «سریعتر» از آنچه انتظار می رفت به دلیل مشاهده علایم بهبود نوع جهش یافته کرونا ویروس افزایش یافته و عرضه جهانی همچنان در حال محدود شدن است.

گاز در هفته های اخیر به دلیل عدم سرمایه گذاری در تولید، تقاضای زیاد و رقابت عرضه بین اروپا و چین به قیمت های بی سابقه رسیده است. تاثیر فشارهای گاز در برخی صنایع محسوس است و اگر قیمت گاز همچنان بالا بماند، انتظار می رود که منجر به افزایش تولید برق از طریق نفت در برخی از کشورها شود.

«وارن پترسون» رئیس بخش استراتژی کالاهای ING می گوید: «بازار کوچک تر انرژی برای نفت سازنده تر است، این امر منجر به تغییر  تقاضا از گاز به نفت در موضوع تجارت برق می شود.

گلدمن ساکس افزود: کمبود جهانی گاز باعث افزایش تولید برق از نفت می شود.

«استفان برنوک» کارگزار و تحلیلگر نفتی می گوید: تولید کمتر از حد انتظار ایالات متحده به محدودیت در عرضه جهانی منجر شده و قیمت ها را افزایش داده است.

وی افزود که نفت آمریکا در حال حاضر نسبت به سایر نقاط جهان ارزان است اما شاخص نفت آمریکا West Texas) Intermediate) روز دوشنبه به ۷۵ دلار رسید و این نشانه مثبتی در آینده صادرات آمریکا خواهد بود.

وی گفت: «روزهای درخشانی برای صادرات نفت آمریکا در پیش است».

کارتل تولید کننده نفت اوپک و متحدانش به تدریج در حال بازیابی کاهش عرضه در آغاز همه گیری هستند اما به ویژه در برابر فشارهای ایالات متحده، تولید را سریعتر افزایش و قیمت ها را کاهش داده اند.

پترسون گفت که تغییرات اخیر قیمت نفت در «جلسه جالب اوپک پلاس هفته آینده» برای تصمیم گیری در مورد این است که آیا این گروه همچنان مطابق توافق قبلی به بازیابی سطوح تولید ۴۰۰ هزار بشکه در ماه ادامه خواهد داد یا خیر.

وی افزود: «اگر قیمت ها از امروز تا زمان برگزاری جلسه همچنان افزایش یابد ما احتمال کاهش شدیدتر سطح تولید را رد نمی کنیم».

شرکت های انرژی اروپایی «بی پی»(BP )، «شل» (Shell) و «توتال» (Total) همگی بعد از ظهر دوشنبه حدود ۳ درصد رشد کردند. قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۳ سال گذشته رسید چرا که فشار بحران گاز بر بازار نفت تأثیر می گذارد.

پایان/

۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 12941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      به امید اقتصاد خوب وپویا برای ایران چون بالاترین ذخایر نفت وگاز جهان راالحمدلله کشورما دارد چاهای نفت بکر ودست نخورده درایران ونفت سعودی که درحال اتمام است این نوید رابه کشور عزیزمان ایران میدهدباافزایش قیمت نفت وحتی فروش غیررسمی نفت به دلیل تحریمها به درامد سرشاری برسیم انشاالله ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم