کدام شرکتهای بورسی از فرمول جدید محاسبه سود پالایشگاهها منتفع خواهند شد؟

در فرمول جدید محاسبه سود پالایشگاهها مبنا مجدد از قیمتهای صادرات به 95 درصد پلتس تغییر کرد اما 3 تا 5 دلار تخفیف بیشتر برای مشکلات صادراتی ایران در نظر گرفته شد.

به گزارش تحریریه، در شرایط فعلی کرک اسپردهای واقعی و طبیعی بازار نفت در محدوده 4 - 5 دلار نوسان میکند ، ایران برای پالایشگاه های خود 5 درصد تخفیف در خوراک در نظر گرفته و این موضوع کرک اسپردهای ایران را در محدوده نفت 50 دلار 2.5 دلار بهتر میکند و طبعا در نفت 80 دلار 4 دلار به کرک ها اضافه میکند ! عملا هرچه قیمت نفت بالاتر باشد اثر تخفیف 5 درصدی بالاتر میرود! 

حال در دوران زنگنه مبنای قیمت پلتس به قیمت صادرات ایران (با در نظر گرفتن تخفیفات فروش) تغییر کرد، قاعدتا این موضوع ابهام مثبت جذابی را در پالایشگاه ها ایجاد کرد که با رشد قیمت نفت چون اثر قیمتی درصد نخفیف های ایران افزایش می‌یابد ، کرک های پالایشگاه های ایران جهشی رشد میکند ، مثلا اگر ایران 10 درصد زیر قیمت جهانی میفروشد، در قیمت 80 دلار 8 دلار تخفیف بیشتر لحاظ میشود در حالی که در محدوده 50 دلار تنها 5 دلار تخفیف بیشتر اضافه میشد. 

حال در فرمول جدید مبنا مجدد از قیمت های صادرات ایرات به 95 درصد پلتس تغییر کرد اما 3 تا 5 دلار تخفیف بیشتر برای مشکلات صادراتی ایران در نظر گرفته شد  که این موضوع باز بودن اثر تخفیفات صادراتی ایران را بست و تخفیف صادرات ایران را در 3 تا 5 دلار ثابت کرد.

پایان/

۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 12957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =