عربستان باپذیرش شکست خود را از باتلاق یمن نجات می دهد

عربستان پس از شکست در یمن اکنون در آستانه پذیریش شرط‌های انصارالله است تا به هر قیمت به این جنگ پایان دهد. انصارالله پس از سال ها مقاومت اکنون در بیشتر مناطق کلیدی یمن قدرت را در دست دارند و پس از آن به یک حکومت قانونی واقعی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل خواهند شد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود درباره تحولات یمن نوشت: بسیاری از شاخص‌ها نشان می‌دهند عربستان برای برقراری گفت‌وگوی رسمی با گروه مردمی انصارالله یمن در عمان موافقیت کرده است تا با رسیدن به صلح به جنگ در یمن پایان داده شود.

به نوشته روزنامه رای الیوم، انصارالله در شرط‌های خود از عربستان می‌خواهند که نیروهای این کشور یمن را ترک کنند و فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده گشوده و ویرانی‌های یمن بازسازی و خسارت‌های این جنگ پرداخت شود. این ها موضوعاتی هستند که تاکنون ریاض با آن مخالفت می‌کرده است. اما پس از شکست مفتضحانه عربستان در یمن اکنون حکام سعودی در آستانه پذیریش این شرط‌ها هستند و می‌خواهند به هر بهایی شده به جنگ یمن پایان داده شود.

عربستان پیش از این از انصارالله می‌خواست که روابط خود را با ایران قطع کنند اما اکنون خود ریاض هم به دنبال آن است که به هر طریقی شده روابط خود را با ایران تقویت کند. حال ایران هم با عربستان از جایگاه قدرت در حال مذاکره است. دولت آمریکا هم در حال عقب نشینی نیروهای نظامی خود از منطقه است. پیش از این حمایت نظامی آمریکا از عربستان در جنگ یمن هم متوقف شده است. در سایه مذاکرات سری و علنی درباره توافق هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای و همچنین در سایه همکاری ایران با چین به عنوان یک قدرت جهانی، ایران جایگاه و دست برتر را دارد و شرط‌های خود را تحمیل می کند و فراتر از حفظ دستاوردهای همپیمانان خود در یمن، خواهان کسب دستاورد و امتیازهای جدیدی برای آنان در آینده است.

طبق این تحلیل، عربستان گزینه‌های چندانی را فراروی خود ندارد. این کشور شرط‌های انصارالله را خواهد پذیرفت زیرا از طریق نیروهای وابسته به دولت «عبدربه منصورهادی» نمی‌تواند انصارالله را زیر فشار قرار دهد. از طرف دیگر دور از ذهن است که انصارالله هم که در شرایط کنونی دست برتر را دارند هیچ گونه امتیازی بدهند. از این رو عربستان همه شرط‌های انصارالله را خواهد پذیرفت زیرا ریاض می خواهد با پایان دادن به جنگ بتواند از مرزهای خود دفاع کند و برنامه های اصلاح اجتماعی و اقتصادی خود را دنبال نماید.

The Battle for Ma'rib: Houthis' Victory Could Determine the Future of? -  iuvmpress.news

همه شاخص‌ها نشان می‌دهند گفت‌وگوی انصارالله با عربستان به زیان دولت عبدربه منصورهادی و به سود مقاومت یمن است. انصارالله که طی سال‌های گذشته از خود مقاومت نشان داده اند ثمره این مقاومت را خواهند چید. آنها در بیشتر مناطق شمال یمن قدرت را در دست خواهند گرفت و به یک حکومت قانونی واقعی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل خواهند شد. عربستان هم زمینه را برای به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک دولت قانونی مهیا خواهد کرد. در مقابل پایان دادن به تجاوز های عربستان و  حملات موشکی و پهپادی انصارالله به عربستان هم متوقف می شود.

 هنگامی که جنگ یمن پایان یابد گروه انصارالله برخی اقدامات سیاسی را در داخل در پیش خواهد گرفت تا یک گشایش سیاسی و آشتی در یمن صورت گرفت. این گروه به قدرت برتر شمال یمن تبدیل خواهد شد؛ این واقعیتی قطعی است که کسی درباره آن تردیدی ندارد. 

پایان/

۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر کلانتر IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      0 0
      آل یهودعربستان سعودی همینطوری خدعه و نیرنگ بکار نبرده باشه؟! تا به بهانه انجام خواسته انصارالله یمن و آشتی در پی وقت کشی وانجام توطئه علیه یمن باشد؟ و چون موقعیت اینگونه اقتضا میکرده مجبور بوده تا فرا رسیدن زمان مورد نظر انصارالله را بازی بدهند؟؟! الآن هم مثلا دنبال این هستند که وقتی بگذره؟!!! به هر حال سیاست پدر و مادر نداره٪، انصارالله راه خودش که تسخیر و آزادی مهمترین شهر یمن که شهرستان مارب هست را برود ، و هرگز کوتاه نیاید و تحت هر شرایطی مارب را از چنگال سعودی ها بیرون بیاورند و آزاد نمایند٪! که آن موقع با تیر دوتا نشان میزند هم دشمن میزنند و هم میزنند به هدف وتوی خال ٪٪ پس فعلا‌" هدف و نیت حوثی ها و انصارالله فقط و فقط باید آزادی مارب ، مارب ، مارب باشد بعد سیاسی کاری وآشتی٪!