مبنای دستورالعمل‌ نرخ خوراک پالایشیها، چیست؟/شپنا صف خرید شد!

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت  مبنای محاسبه قیمت خوراک شرکت‌های پالایشگاهی طی سال‌های گذشته را تشریح و اظهار کرد: تا سال 1399، قیمت نفت خام در نشریه بین‌المللی پلتس و قیمت در کشورهای خلیج‌فارس، مبنای قیمت‌گذاری خوراک پالایشگاه‌ها بود و بر اساس آن، دستورالعمل مربوطه تدوین و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها تعیین می‌شد.

به گزارش تحریریه، هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه در سال گذشته بنا بر درخواست شرکت‌های پالایشگاهی، مبنای محاسبه نرخ خوراک تغییر کرد؛ گفت: قیمت خوراک در دستورالعمل سال 1399، براساس نرخ صادراتی نفت خام و میعانات تدوین و ابلاغ شد.

با توجه به شرایط تحریم‌های جهانی و مشکلات موجود در تعیین قیمت‌های صادراتی در مقاطعی، تعیین دقیق قیمت‌های صادراتی نفت خام و میعانات در زمان مناسب و به‌موقع امکان‌پذیر نبود. در نتیجه، این موضوع با اعتراض سازمان بورس و شرکت‌های پالایشگاهی مواجه شد. بنابراین، در سال 1400 مبنای تعیین قیمت خوراک، همان قیمت نفت خام منتشر شده در نشریه‌ بین‌المللی پلتس و فوب خلیج‌فارس قرار گرفت و براین اساس، مصوبه جدید تنظیم و به‌تازگی ابلاغ شد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت خاطرنشان کرد: با ابلاغ این دستورالعمل، تهیه و انتشار صورت‌های مالی دوره‌ای شرکت‌های پالایشگاهی به موقع صورت می‌پذیرد و پس از آن، تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نرخ خوراک‌ اعلام شود تا مشکلی در انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشگاهی پیش نیاید.

وی با اشاره به اینکه در دستورالعمل یاد شده، توجه ویژه‌ای به حاشیه سود منطقی شرکت‎های پالایشگاهی شده است، تصریح کرد: در این ابلاغیه سعی شده قیمت‌ها به گونه‌ای تنظیم شود تا حاشیه سود مناسبی را برای شرکت‌های پالایشگاهی به ویژه آن دسته از شرکت‎هایی که کیفیت محصولات آنها مطلوب‌تر است به همراه داشته باشد.

فلاحتیان به فرمول‌های این ابلاغیه اشاره و اذعان کرد: این فرمول‌ها و دستورالعمل‌ها به‌گونه‌ای برای پالایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که شرکت‎های پالایشگاهی سود منطقی کسب کند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در ارتباط با تعیین قیمت منطقی خوراک، همچنین حمایت از سهامداران شرکت‌های پالایشی، تاکید کرد: رویکرد وزارت نفت، حمایت از سهامداران و تقویت بورس است تا شرکت‌های پالایشگاهی به عنوان یک بنگاه اقتصادی قوی در بازار حضور داشته باشند و به‌مثابه تکیه‌گاهی برای سهامداران آنها تلقی شوند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با ابراز تاسف از تاخیر در ابلاغ نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، عنوان کرد: تغییر رویه محاسبه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها از صادرات قیمت نفت خام و میعانات به قیمت نشریه‌ بین‌المللی پلتس و فوب خلیج‌فارس، دلیل اصلی این تاخیر بوده و وزارت نفت در این مورد کوتاهی نکرده است.

 از این پس در کوتاه‌ترین زمان، نرخ خوراک اعلام می‌شود تا فعالیت‎‌های شرکت‌های پالایشگاهی در بازار سرمایه با چالش مواجه نشود.

پایان/

۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 12999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =