دولت رئیسی کدام یارانه را حذف می‌کند؟

قسمت مهمی از یارانه ها به صورت پنهان و در قالب برق و یا گاز ارزان قیمت به صورت خوراک در اختیار ابر شرکتهای متعلق به بخش خصولتی از جمله سیمانیها، پتروشیمیها و فولادیها قرار میگیرد. به هر حال حذف این یارانه ها نیز در کوتاه مدت شوک تورمی قابل توجه ایجاد می‌کند.

به گزارش تحریریه، بودجه امسال 300 تا 400 هزار میلیارد تومان کسری دارد، تامین منابع لازم برای پوشش این کسری بودجه به عقیده پژوهشگران مرکز پژوهش های مجلس به هر طریقی که باشد نرخ تورم را افزایش می‌دهد.

مرکز پزوهش‌های مجلس در گزارشی پیشنهاداتی برای حل مشکل کسری بودجه داده که یکی از آنها مدیریت هزینه‌ها و مصارف عمومی است. از جمله مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده حذف یارانه‌هاست.

نکته اول اینکه، با توجه به این که حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند، احتمالا کسانی که یارانه بنزین دریافت نمی‌کنند در اولویت حذف از لیست یارانه‌بگیران باشند.

بودجه سالانه پرداخت یارانه نقدی ۴۲٫۸ هزار میلیارد تومان است، حذف ۲۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران ۱۱ هزار میلیارد تومان به کسری بودجه دولت کمک می‌کند. یعنی ۳٫۶ درصد از کسری بودجه امسال را پوشش می‌دهد.

برخی معتقدند، از یک سو حذف یارانه‌ها می‌تواند افکار عمومی را مقابل دولت رئیسی قرار دهد و به همین علت نیز دولت سیزدهم همانند دولت‌های قبلی خود دست به چنین کاری نمی‌زند.

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات و پس از تشکیل کابینه روی افزایش یارانه‌ها و حمایت‌های معیشتی تاکید کرده و از حذف یارانه‌ها دفاعی نکرده، حتی محسن رضایی معاون اقتصادی وی  وعده افزایش یارانه‌ها برای پنج دهک اول را نیز داده است.

به هر حال سوالی که باید به آن پاسخ داد، این است که مدیران ارشد دولت رئیسی در فکر حذف کدام نوع یارانه پنهان هستند. به این نکته توجه داشته باشید که قسمت مهمی از یارانه ها به صورت پنهان و در قالب برق و یا گاز ارزان قیمت به صورت خوراک در اختیار ابر شرکتهای متعلق به بخش خصولتی از جمله سیمانیها، پتروشیمیها و فولادیها قرار میگیرد.

پایان/

۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 13014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      2 0
      تا جیب مردم نجیب باز است غمی نیست
    • احمد IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      0 0
      دهک بندی باید انفرادی باشد نه خانوادگی یک فرزند حقوق بگیر خانواده نه تنها کمکی برای خانواده ندارد بلکه خانواده را در دهک هشتم ونهم قرار میدهد وموجب اسیب زدن به خانواده میگردد