گام‌های تدریجی عربستان برای سازش با اسرائیل

برخی رسانه‌های صهیونیستی گام‌های تدریجی عربستان را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و شکل گیری برخی توافقات اقتصادی را فاش کردند.

به گزارش تحریریه، رسانه‌های عبری گام‌های دیگری را که اخیراً برای تقویت روابط رژیم سعودی با اسرائیل برداشته شده و به سوی عادی‌سازی روابط پیش می‌رود، فاش کردند.

روزنامه صهیونیستی « جروزالم پست» گزارش داد که یک سری مراحل تدریجی در روابط اسرائیل و عربستان شبیه مراحل تدریجی عادی سازی روابط بین تل آویو با امارات متحده عربی و بحرین صورت گرفته است.

این روزنامه اظهار داشت که این اقدام عربستان به روند همکاری با اسرائیل سرعت می‌بخشد و چشم انداز روابط آینده عربستان سعودی و اسرائیل را روشن می‌کند.

«دوریگلد» سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل متحد اعلام کرد که «محمدبن_سلمان» ولیعهد سعودی، رهبر امیدوار کننده برای عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو است.

گلد در مصاحبه تلویزیونی افزود: «من فکر می‌کنم که بن سلمان چندین سال یکی از امیدوارترین رهبران خاورمیانه بوده است و شاید با رهبری بن سلمان در عربستان سعودی و تلاش‌های ما، بتوانیم مرحله جدیدی را برای یک منطقه جدید رقم بزنیم».

ماه گذشته نیز «عیساوی_فریج» وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه الحره گفت: ما تماس‌های مستقیم و تفاهم‌هایی با برادرانمان در عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره هماهنگی درخصوص تهدیدات ایران داریم. این مسئله تنها مربوط به اسرائیل یا عربستان نیست بلکه باید به صورت جهانی حل شود.

وی گفت: من آرزوی روزی را دارم که بدون هیچ دردسر و مشکلی برای ادای فریضه حج به مکه بروم. من اطمینان دارم که به زودی شاهد چنین فرصتی خواهیم بود.

فریج از وجود تماس‌های بسیار قوی در تمام سطوح در امارات و سفرهای متقابل در سطوح بالا و قصد اجرای پروژه‌های نفت، انرژی خورشیدی و ساخت مناطق صنعتی مجاور جنوب غزه خبر داد.

همچنین اخیراً مشخص شد که رژیم سعودی علیرغم انتقادات بین‌المللی از حقوق بشر، همکاری اطلاعاتی خود را با اسرائیل تقویت کرده است.

«آریل کاهان» نویسنده اسرائیلی اعلام کرد که «یواز هندل» وزیر ارتباطات و شرکت گوگل ، از آغاز پروژه کاشت الیاف زیر آب که از ایتالیا شروع می‌شود و به هند می‌رسد و از طریق پادشاهی عمان، عربستان سعودی و اسرائیل عبور می‌کند، خبر می‌دهند.

از زمان روی کار آمدن ولیعهد سعودی در سال 2017، شاخص‌های ایجاد روابط دیپلماتیک بین عربستان و رژیم صهیونیستی افزایش یافته است.

پس از امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی عطش رژیم آل سعود نیز برای سازش با این رژیم و رابطه علنی با تل آویو بیشتر شده، به حدی که بارها مقامات این رژیم از ابراز علاقه خود برای برقراری رابطه با اشغالگران فلسطین سخن گفته‌اند.

به اعتقاد کارشناسان و ناظران، «محمد بن سلمان» همانند سران بحرین و امارات با نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و مسلمانان به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است.

منبع: کانال مطالعات تخصصی عربستان

پایان/

۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
کد خبر: 13017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =