آمریکا نمی‌خواهد رهبر جهان باشد

«فارن افرز» از معتبرترین و پرنفوذترین نشریات پژوهشی در آمریکا سیاست خارجی این کشور از زمان دولت اوباما به این سو را ثابت ارزیابی کرد و دال مرکزی آن را نفی ضرورت نقش‌آفرینی آمریکا به مثابه رهبری جهانی در بحران‌های بین‌المللی دانست.

به گزارش تحریریه، «ریچارد هاس» رییس شورای روابط خارجی در یادداشتی در فارن‌افرز بیان داشته که سیاست خارجی آمریکا از اوباما به این سو تفاوت چندانی نداشته و با فرازونشیب‌هایی، مسیر ثابتی را طی کرده است.

به نظر او افکار عمومی آمریکا، روندها و مناسبات جاری در نظام بین‌المللی و اجماع نهاد تصمیم ساز، هر سه رئیس جمهور را به یک مسیر می‌کشاند که آن مخالفت با «جنگ‌های بی‌پایان»، خروج از خاورمیانه، تشکیک نسبت به تجارت آزاد و چرخش به سمت داخل است.

یک شیفت پارادایمی پس از جنگ سرد در سیاست خارجی آمریکا در حال وقوع است و آن نفی ضرورت نقش‌آفرینی آمریکا به مثابه رهبری جهانی در بحران‌های بین‌المللی است. غفلت از رشد چین، تشدید دشمنی روسیه با گسترش ناتو و شکست‌های آمریکا در خاورمیانه پس از ۱۱ سپتامبر از زمینه‌های این تغییر پارادایم است.

هاس شکست‌های سیاست خارجی آمریکا پس از جنگ سرد را با واژه «اسراف» توصیف کرده و معضلات اقتصادی آمریکا در بحران ۲۰۰۸ و کرونا و هم‌چنین توقف رشد همه‌جانبه زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی را از نتایج یک سیاست خارجی پُرهزینه و کم‌دستاورد می‌داند.

اولویت مهار چین، کاهش مداخله‌گری نظامی در غرب آسیا و شمال آفریقا، تقویت نوعی ملی‌گرایی آمریکایی و یک‌جانبه‌گرایی نسبت به متحدان سابق و نهایتاً کاهش اهمیت ارزش‌های حقوق‌بشری در سیاست خارجی آمریکا و تحدید آن به مواضع لفظی، چهار ویژگی پارادایم جدید سیاست خارجی آمریکا است.

هاس معتقد است شکست پارادایم جدید، راه بازگشتی برای رهبری آمریکا در سطح جهانی باقی نخواهد گذاشت. تاریخ منتظر آمریکا نمی‌ماند و دولت‌ها حتی متحدان واشنگتن نیز به تدریج سیاست‌های مستقل خود را مطابق نیازمندی‌های‌شان اتخاذ خواهند کرد.

منبع: کانال دیپلماتیک

پایان/

۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
کد خبر: 13028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =