اسناد پاندورا: واقعیت زندگی سیاستمداران فاسد یا موج سیاسی؟

افشای میلیون ها صفحه از فساد مالی برخی چهره های شناخته شده و مقامات سیاسی در سراسر جهان ابعاد تازه ای از پنهان کاری مالی در غرب را به رغم ادعاها در زمینه مقابله با پولشویی برجسته ساخت.

به گزارش تحریریه، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت، افشاگری از نزدیک به ۱۲ میلیون پرونده مالی محرمانه فاش شده، ثروت پنهان شخصیت های قدرتمند عمومی در سراسر جهان را روشن کرده است. چگونه آنها پول خود را پنهان می کنند و چرا این اطلاعات مهم است؟

تیتر مقالات سر و صدا کرد: پادشاه اردن ۱۰۰ میلیون دلار اموال پنهان از جمله خانه هایی در مالیبو، لندن و واشنگتن جمع آوری کرد. معشوقه یکی از افراد عالیرتبه روسیه موفق شد به طور مخفیانه اقامتی لوکس در موناکو بخرد. نخست وزیر جمهوری چک به عنوان فردی که به شدت با فساد مبارزه می کند، به طور مخفیانه املاک فرنچ ریویرای فرانسه را تصاحب کرد.

تحقیقات روی افشاگری های گزارش این اسناد با همکاری کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی و شرکای رسانه ای که شامل واشنگتن پست و گاردین می شود، در سراسر جهان مالی ثروتمندان و تقریبا بلافاصله پس از شروع انتشار آن‌ها در روز یکشنبه آغاز شد.

اسناد پاندورا چیست؟

این گزارش (نام پاندورا از افسانه یونانی در مورد شیشه مهر و موم شده حاوی شرارت جهان گرفته شده است) بر اساس آنچه نویسندگان آن ۱۱.۹ میلیون پرونده از ۱۴ شرکت در صنعت خدمات مالی بین المللی نشت کرده، نگاشته شده و توصیف شده که چگونه ثروتمندان و مقامات بلندپایه دارایی خود را پنهان می کنند. بیش از ۶۰۰ روزنامه نگار در ۱۱۷ کشور جهان روی آن کار کردند.

تفاوت آن با مقالات پاناما در سال ۲۰۱۶ چیست؟

اسناد پاندورا پیوندهای فعالیت شرکت های آفشور را با بیش از دو برابر تعداد سیاستمداران و مقامات دولتی نسبت به اسناد پاناما برقرار کرد، گزارشی که در مورد صنعت بانکداری آفشور ۵ سال پیش توسط کنسرسیوم روزنامه نگاری منتشر شد. اسناد پاندورا شامل اطلاعات بیش از ۳۳۰ سیاستمدار و مقام دولتی از بیش از ۹۰ کشور و سرزمین، از جمله ۳۵ رهبران کنونی و سابق کشور است.

چگونه ثروتمندان دارایی خود را پنهان می کنند؟

بخش پیشرفته‌ای از صنعت خدمات مالی در کمک به مشتریان ثروتمندی که دارایی‌های خود را مخفی می‌کنند و به طور قانونی مالیات را به حداقل می‌رسانند، تخصص دارد. این مزایا از طریق دو روش اساسی به دست می‌آیند که حول اصول مالکیت پنهان و مقررات پایین بنا شده‌اند. ثروت پنهان یک تخصص ویژه از سوی پناه‌گاه‌های مالیاتی مانند پاناما، دوبی، موناکو، سوییس و جزایر کیمن، و همچنین برخی ایالت‌های آمریکا مانند داکوتای جنوبی و دلاویر است.

چرا این کار قانونی است؟

بسیاری از افراد ثروتمند ممکن است دلایل موجهی برای محافظت قانونی از افشای اطلاعات مربوط به دارایی های خود داشته باشند - برای مثال آنها را در برابر همکاران بی اخلاق یا تلاش برای اخاذی محافظت کنند یا از ارث برای فرزندان خود اطمینان حاصل کنند. اما طرفداران شفافیت مالی بیشتر می گویند که این سیستم مورد سوء استفاده قرار گرفته، در برابر فساد آسیب پذیر است و برای طمع ایجاد شده است. بسیاری از صنعت خدمات مالی آفشور غیرقابل تنظیم یا خودنظم است. برخی از بانکداران، حسابرسان و حسابدارانی که در این صنعت کار می کنند، جزو مقامات سابق هستند که شکاف های سیستم را می شناسند.

چرا این اسناد مهم است؟

این گزارش در شرایطی که شکاف روزافزون بین فقرا و ثروتمندان در جهان تشدید می شود، که با شیوع همه گیر بدتر شده است، منتشر شده است، که باعث افزایش نارضایتی احساسی از امتیاز ثروت در بسیاری از کشورها شده است.

این افشاگری ها حتی در کشورهایی که رهبران مسئولیت محدودی نسبت به افکار عمومی دارند مانند روسیه که دارای رهبر اقتدارگرا و اردن که یک پادشاهی است، می توانند یک ضربه سیاسی به همراه داشته باشند. این نوع گزارش نوع نگاه جامعه به رهبران را به خدشه دار می کند، ساختار سیاسی آن را متزلزل کرده و می تواند از نظر سیاسی آسیب زا باشد.

Vladimir Putin was one of several powerful political figures named in the report. 

نام «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به طور مستقیم در این گزارش نیست اما از طریق وابستگانش به دارایی هایش در موناکو در ارتباط است، از جمله خانه ای که توسط یک زن روس که گفته می شود از وی صاحب فرزند است، خریداری شد. سخنگوی آقای پوتین این یافته ها را بی اساس خوانده است.

«ملک عبدالله» پادشاه اردن متهم شد که از شرکت های پوسته یا نمایشی ثبت شده در کارائیب برای به دست آوردن ۱۵ ملک در ایالات متحده، بریتانیا و جاهای دیگر استفاده کرده است. دفتر وی گفت پادشاه از ثروت شخصی خود برای خرید آنها استفاده کرده است.

«گری کالمن» مدیر دفتر شفافیت بین المللی ایالات متحده که فساد مالی در سراسر جهان را رصد می کند، در مصاحبه تلفنی گفت: «من فکر نمی کنم این پایان کار ولادیمیر پوتین باشد اما من فکر می کنم رهبران این کشورها همچون ملک عبدالله و دیگران نگران شهرت خود هستند».

وی گفت، به خصوص درباره ملک عبدالله، اردنی ها اکنون می دانند که او برای خرید املاک در مالیبو و جورج تاون هزینه گزافی کرده است در حالی که آنها در اردن پول کافی برای دریافت خدمات اولیه ندارند. این واقعا بد به نظر می رسد».

ادامه دارد...

https://www.nytimes.com/۲۰۲۱/۱۰/۰۴/world/pandora-papers.html

پایان/

۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 13071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جلیل عابدینی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 0
      سلام. تو ترجمه متن اشتباه رخ داده. تو متن انگلیسی اومده که از جمله 35 نفر از رهبران کشورهای دنیا هم تو لیست هستند ولی تو ترجمه شما اینجور معنی میده که 35 نفر از رهبران ایران تو این لیست هستند