بایدن هم شیر کشورهای عربی را می دوشد

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر اخیر خود به چند کشور عربی در حالی وعده حمایت از این کشورها و پایان دادن به جنگ در یمن را داد که رفتارهای واشنگتن در خروج سامانه های موشکی از عربستان پوچ بودن این وعده ها را ثابت کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود با اشاره به سفر اخیر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به کشورهای عربی نوشت، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر خود به کشورهای عربی متعهد به دفاع از سرزمین‌های عربستان در برابر همه تهدیدها و حل بحران یمن از طریق سیاسی شده است. اظهارات سالیوان در دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در شهر نئوم بسیار شگفت آور و پرتناقض است. به ویژه اظهاراتی که در آن از آمادگی آمریکا برای دفاع از سرزمین های عربستان در برابر همه تهدیدها و حل سیاسی بحران یمن سخن به میان آورد.

به نوشته روزنامه رای الیوم، این اظهارات از این نظر متناقض است که وی در حالی متعهد به دفاع از عربستان شده است که آمریکا همه سامانه های موشکی «پاتریوت» و «تاد» خود را از عربستان خارج کرده است. بنابراین آمریکا چگونه می تواند در برابر موشک های بالستیک و پهپادهای یمن که هر روز عربستان را هدف قرار می دهند، به ریاض کمک کند. مقامات ریاض در واکنش اعتراضی به عقب نشینی سامانه های موشکی آمریکا، مخالفت خود را برای استقبال از «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در سفر به منطقه خلیج فارس اعلام کردند. 

سفر اخیر سالیوان به عربستان به جای سفر وزیر دفاع این کشور صورت گرفت و سالیوان تلاش کرد با اظهارات خود در دفاع از عربستان که جنبه عملی به خود نخواهد گرفت، خشم سعودی ها را کاهش بدهد.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: موضوع دیگری که سالیوان به آن اشاره کرده پایان دادن به جنگ یمن از طریق سیاسی است. این نیز وعده ای است که طی 7 سال گذشته محقق نشده است و همه راه حل های نظامی و سیاسی کاخ سفید با شکست روبرو شده‌اند.

اکنون همه برگ برنده ها، برای حل بحران یمن در دست جریان مردمی انصارالله یمن است. مقامات عربستان می خواهند به جنگ یمن که برای عربستان صدها میلیارد دلار هزینه برجای گذاشته پایان دهند. اما آمادگی پذیریش شکست خود در میدان های درگیری و رقم خوردن تغییر موازنه قدرت به سود گروه انصارالله و همپیمانان آن را ندارند. 

این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود آورد، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی در سفر خود به کشورهای مصر، امارات و عربستان وعده های پوچ داده که اولویت های آمریکا تغییر کرده است و عقب نشینی ایالات متحده از سراسر منطقه خاورمیانه به یک اولویت تبدیل شده است. اما متاسفانه هنوز هم کشورهای عربی در حال خرید وعده های پوچ آمریکا هستند و ده ها میلیارد دلار بابت خرید این وعده ها پرداخت می کنند.

پایان/

۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 13136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =