کنترل کماندوهای افغان در دستان CIA

اگرچه گروه های نظامی افغان وابسته به سازمان سیا که به واحد صفر معروفند، به انجام جنایات جنگی متهم شده اند اما این سازمان هزاران تن از اعضای این واحد را زودتر از بقیه به آمریکا انتقال داد.

به گزارش تحریریه، تارنمای مرکز پژوهشی و خبری «گلوبال ریسرچ» در تحلیلی عنوان داشت پیش از آنکه طالبان کنترل کابل را در ماه آگوست ۲۰۲۱ به دست بگیرند، کماندوهای افغان تحت حمایت ایالات متحده موسوم به واحدهای صفر، در میدان نبرد افغانستان همچون ارواح حضور داشتند. آنها به همراه مشاوران خود در سازمان سیا (CIA) ترسیده بودند و در سال های اخیر عملا نامرئی بودند.

در هفته های پرتلاطم و خشونت آمیز بین پیروزی طالبان و خروج نظامیان آمریکایی اما جنگنده های متعلق به یک واحد صفر موسوم به ۰۱ و دیگر شبه نظامیان مرتبط که به طور کلی به عنوان واحدهای ضربت ملی یا NSU شناخته می شوند، به آمریکایی ها در تامین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزای کمک کردند. این جنگجویان با شلیک گلوله های هشدار دهنده در شبانه روز به دنبال جلب افغان ها و خارجیانی بودند که سعی داشتند برای سوار شدن به پروازها وارد فرودگاه شوند، در حالی که جنگجویان طالبان در همان زمان برای کنترل دیگر ورودی های فرودگاه تلاش می کردند.

سیا تخلیه اعضای واحد صفر از افغانستان را در اولویت خود قرار داد و ۷ هزار نفر از کماندوهای سابق و نزدیکان آنها را از افغانستان خارج کرد در حالی که هزاران کارمند آسیب پذیر دولت و ارتش سابق ایالات متحده، فعالان حقوق بشر و امدادگران هنوز در این منطقه ناامن مانده بودند.

به نظر می رسد که توانایی سیا برای تخلیه متحدان خود بسیار بیشتر از دیگر نهادهای دولتی ایالات متحده بوده و نشان دهنده نقش محوری آن در جنگ است. واشنگتن پست گزارش داد که این آژانس حدود  ۲۰ هزار تن از شرکای افغانی خود و بستگان آنها را از افغانستان تخلیه کرده است، این تقریبا یک سوم از ۶۰ هزار افغانستانی است که ایالات متحده آنها را پذیرفته است. پیشتر پوشش فعالیت های سیا توسط این واحدها مورد ستایش قرار گرفت اما واحدهای صفر به دلیل حملات مرگبار شبانه که تعداد بی شماری از غیرنظامیان را در سراسر افغانستان کشته بودند، مشهور بودند. طبق اطلاعان سایت «اینترسپت» در یک حمله که توسط واحدهای صفر افغانستان در ولایت وردک در جنوب غربی کابل انجام شد، دست کم ۵۱ غیرنظامی از جمله چندین کودکان کشته شدند. بسیاری از این افراد از فاصله نزدیک و به سبک اعدام به قتل رسیده اند.

«پاتریشیا گاسمن» مدیر بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر که گزارشی از تخلفات این واحدها را تهیه کرده است، گفت: «ایالات متحده نباید پناهگاهی امن برای کسانی باشد که مرتکب جنایات جنگی یا نقض جدی حقوق بشر شده اند. در افغانستان، این نیروها هرگز در قبال اقدامات خود که شامل اعدام و سایر سوء استفاده ها بود، پاسخگو نبودند. ایالات متحده و سایر کشورها که اعضای این واحدها را اسکان می دهند باید ورود افراد را بررسی کرده و در مورد هرگونه دخالت احتمالی آنها در نقض حقوق بشر تحقیق کنند».

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲
کد خبر: 13140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =