ارزش مشهورترین سهم بازار سرمایه، 30 هزار میلیارد تومان آب رفت

در صورتی که وضعیت شستا به صورت فعلی باقی بماند، ارزش آن روز به روز کاهش خواهد یافت. این مساله می‌تواند بحران صندوق‌های بازنشستگی از نظر کاهش درآمد نسبت به رشد هزینه‌های صندوق در کشور را به شکل جدی‌تری آشکار سازد.

به گزارش تحریریه، دولت در سال 99 برای جبران بخشی از کسری بود و جبران بدهی‌های بی پایانش به سازمان تامین اجتماعی، دست به فروش بخشی از دارایی خود زد. این دارایی فروشی به عنوان بزرگترین عرضه اولیه در تاریخ بورس به حساب می آمد که ۶.۷ میلیارد سهم برای فروش به عموم و ۱.۳ میلیارد سهم برای فروش به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد. درآمد شستا و سازمان تامین اجتماعی از این عرضه اولیه مبلغ ۶۸۸۰ میلیارد تومان (۸ میلیارد معادل ۱۰ درصد سهم ۸۶۰ تومانی) بوده است.

پس از دولتمردان، مدیران این شرکت نیز در سال گذشته حدود 1 میلیارد و 592 میلیون سهم این شرکت را فروختند. مجموع درآمد شستا از این فروش نیز 6 هزار و 300 میلیون تومان بوده است. به نظر می‌رسد شستا در سال 99 با فروش بخشی از سهام خود توانسته است 13 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد کسب کند.

یکی از نکاتی که در یک سال و نیمه گذشته مورد توجه سهامداران اصلی شرکت یعنی بیمه شده‌ها و بازنشستگان تامین اجتماعی قرار دارد، موضوع خرج کرد این منابع است. باید دید این درآمد شستا در چه زمینه‌های هزینه شده؟ آیا به حساب دولت واریز شده و یا به مجموعه شستا واگذار شده است؟ اگر به حساب خود شستا واریز شده است،‌ این مبلغ در کجا هزینه شده و یا چگونه سرمایه‌گذاری شده است؟ به عبارت دیگر، منابع حاصل از این فروش، حتما باید برای نسل‌های بعد سرمایه‌گذاری شود تا بتوان از سود آن، حقوق مستمری افرادی که امروز حق بیمه می‌دهند، پرداخت کرد. براستی چه میزان از آن منابع مالی، مجددا سرمایه‌گذاری شده و بطور کلی منابع حاصل از فروش شستا به کجا رفته است؟ این موضوع در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم توسط مجلس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پرسیده شد که به دلیل قانع کننده نبودن پاسخ های شریعتمداری، مجلس وی را با کارت زرد جریمه کرد.

تنها نکته مثبتی که در زمینه این فروش دارایی می‌توان یادآور شد، ایجاد شفافیت در این شرکت بزرگ بورسی است. یعنی تا سال قبل بسیاری از اتفاقات مالی در این شرکت پنهان می‌ماند. اما با ورود شستا به بورس، همه صورت‌های مالی این شرکت باید در اختیار همگان قرار گیرد تا همه سهامداران و کارشناسان بتوانند، درباره عملکرد این شرکت قضاوت کنند.

کاهش ارزش 105 هزار میلیاردی ارزش شستا در 14 ماه

با عرضه شستا در بورس، این شرکت مانند همه شرکت های بورسی مجبور شده است، صورت های مالی و گزارش فعالیت خود را به صورت منظم و مداوم منتشر کند. به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند به سهامداران این شرکت کمک کند تا عملکرد مدیران این هلدینگ را ارزیابی کنند.

از 27 فروردین که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی وارد بورس شده است، ارزش این شرکت نوسان فراوانی داشته است. اما ارزش بازاری این شرکت در ابتدای پایان تیرماه سال 99 به بیشترین میزان خود یعنی 241 هزار میلیارد تومان رسیده است.

پایان/

۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 13145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =