ماموریت مورا در تهران، افزایش فشار برای احیای توافق نافرجام

نماینده اتحادیه اروپا جهت افزایش فشار بر دولت سیزدهم و تعیین زمانی برای از سرگیری مذاکرات هسته ای به تهران می آید. کشورهای اروپایی می دانند احساس بی نیازی تهران به برجام ناقص و پرابهام که آورده خاصی برای ایران ندارد باعث افزایش توان هسته ای تهران و رسیدن به مراحل بدون بازگشت شده است. 

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» نوشت «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه اعلام کرد که «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای ایران است، پنجشنبه به تهران سفر می‌کند. به نظر می رسد هدف از سفر وی هماهنگ کردن تاریخی برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده وین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به رسانه های دولتی این کشور گفت: «سفر   پنجشنبه مورا به دنبال رایزنی های صورت گرفته در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین از جمله روابط ایران و اتحادیه، موضوعات مربوط به افغانستان و توافق هسته ای صورت می پذیرد».

در همین ارتباط وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که نگرانی اصلی ایران در هرگونه مذاکره برای نجات توافق هسته ای ۲۰۱۵، یافتن راه هایی برای بررسی میزان پایبندی آمریکا به  لغو تحریم ها خواهد بود.

«علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه ایران که به تازگی به عنوان مسئول مذاکرات هسته ای منصوب شده است، گفت: «به دنبال رایزنی های اخیر منطقه ای و بین المللی، فردا میزبان آقای انریکه مورا هستم». وی گفت: «بحث در مورد موضوعات منطقه ای و دو جانبه از جمله افغانستان و مذاکرات درباره لغو تحریم های ظالمانه در دستور کار قرار خواهد گرفت»

این دیدار در حالی صورت می گیرد که دیگر اعضای مذاکره کننده در توافق ۲۰۱۵  با ایران یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و ایالات متحده منتظر بازگشت دولت جدید تهران به مذاکرات با هدف بازگرداندن پایبندی ایران و آمریکا هستند.

رویترز مدعی است پایبندی مجدد آنان به این توافق به نوبه خود تحریم های اقتصادی را که پس از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا برای خروج یکجانبه از توافق در اواسط سال ۲۰۱۸ علیه تهران وضع شده بود، لغو می کند.

دولت رئیسی ماه ها می گوید که پس از بررسی داخلی توافق و همچنین دورهای قبلی مذاکرات «به زودی» به مذاکرات باز می گردد.

حسین امیرعبداللهیان دیروز در دیدار با «آندریاس ایبی» رئیس مجلس شورای ملی سوئیس هم گفت که بررسی داخلی در آینده ای نزدیک به پایان می رسد و اقدامات ایران در قبال برجام «متناسب» با اقدامات شرکای دیگرتوافق خواهد بود». 

این خبرگزاری در گزارش دیگری طراحی و انجام این سفر را با هدف افزایش فشار بر ایران جهت از سرگیری مذاکرات احیای برجام عنوان کرد. کشورهای اروپایی می دانند احساس بی نیازی تهران به برجام ناقص و پرابهام که آورده ای را برای ایران ندارد، باعث افزایش توان هسته ای تهران و رسیدن به مراحل بدون بازگشت شده است. 

طبق گزارش رویترز، از اینرو تهران به دنبال تضمین هایی است که هر رئیس جمهور آینده آمریکا نتواند به همان روشی که ترامپ از توافقنامه خارج شد، پس از احیای مجدد این توافق از آن خارج شود؛ با اینحال از نظر مذاکره کنندگان آمریکایی این خواسته واقع بینانه نیست.

امیرعبداللهیان هفته گذشته گفت که تهران همچنین به دنبال راه هایی برای  بررسی اطمینان از اجرای تعهدات شرکای خود تحت این قرارداد خواهد بود، به ویژه لغو تحریم های آمریکا که به دنبال آن در یک مقطع نزدیک به ۲ میلیون بشکه در روز نفت خام ایران و میعانات آن از بازار خارج شد.

بر اساس برآوردهای «آرگوس مدیا»، تولید نفت خام ایران در ماه سپتامبر به ۲.۴۷ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به سه ماهه پایانی سال گذشته که ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز بود، افزایش یافته است اما همچنان این میزان نسبت به ۳.۸۱ میلیون بشکه در روز که به طور متوسط در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ و قبل از اینکه ایالات متحده از برجام خارج شود تولید می کرد، بسیار کمتر است.

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 13192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      0 0
      رییسی هم دنبال امضای تنگ نامه روحانی هستش دیگه