تهران و ریاض در آستانه توافق

رسانه های عربی گزارش می دهند ایران و عربستان به زودی برای پایان دادن به تنش ها و گشایش دوباره کنسولگری ها به توافق می رسند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات نوشت، در میان افزایش اظهارات درباره پیشرفت ملموس در مذاکرات دو کشور عربستان و ایران، خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است تهران و ریاض به زودی برای پایان دادن به تنش ها و کاهش سطح جنگ های نیابتی و گشایش دوباره کنسولگری ها به توافق خواهند رسید. این در حالی است که طی ماه های گذشته مقامات ایران و عربستان چندین بار در عراق مذاکراتی را انجام داده اند که آخرین مورد آن در ۲۴ سپتامبر گذشته بوده است.

در شرایطی که سازمان ملل متحد حمایت خود را از مذاکرات این دو کشور رقیب منطقه ای اعلام کرده است طی روزهای گذشته مقامات دو کشور درباره روابط دوجانبه اظهارات مثبتی را بر زبان آورده است. «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران از پیشرفت مثبت مذاکرات و مرحله جدیدی از روابط سخن به میان آورده است. همچنین وی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در هشتم اکتبر در بیروت گفت مذاکرات میان دو کشور در مسیر درست پیش می رود و دو طرف درباره برخی امور به توافق رسیده اند.

او بر روی اهمیت ادامه گفت و گوها میان دو کشور مهم منطقه تاکید کرد و گفت هرگونه تفاهمی میان دو کشور در راستای منافع سراسر منطقه است و گفت و گوی ریاض و تهران سبب تقویت امنیت منطقه خاورمیانه و تامین آینده آن خواهد شد.

به نوشته تارنمای فوق، عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن تلاش بسیاری می کند زیرا این جنگ میلیاردها دلار برای ریاض هزینه به دنبال داشته است. ایران هم برای بهبود اوضاع اقتصادی خود که در نتیجه تحریم ها متضرر شده به دنبال ایجاد فرصت اقتصادی جدید است.

بر پایه این گزارش، «ایاد الدلیمی» روزنامه نگار عراقی هم بر اهمیت دیدار «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان و «علی شمخانی» دبیر عالی شورای امنیت ملی ایران تاکید کرد. او این دیدار را یک دیدار مهم به شمار آورد که در مسیر مذاکرات تهران و ریاض سرنوشت ساز بود و ادامه مذاکرات نشان می دهد که واقعیت منطقه ای جدیدی رخ خواهد داد و منطقه به سوی آرامش و از بین رفتن اختلافات گام بر می دارد.

پایان/

۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
کد خبر: 13193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =